Pomimo zwalniającego tempa globalnej gospodarki wartość 100 najlepszych marek wzrosła o 2%. Badania ukazują też pierwszą na świecie markę wartą 100 miliardów dolarów – Google. Marki która wbijając nóż w serce producentom telewizyjnym, osiągnęła ten wynik bez pomocy nawet jednej reklamy telewizyjnej.
Recesja nie ma wyraźnie negatywnego wpływu na wszystkie marki i kategorie. Jednym z największych pozytywnych tendencji jest wzrost popularności działań podejmowanych w domu, które zazwyczaj byłyby wykonywane w innym miejscu. Dla przykładu łatwość i wygoda zakupów w Internecie, jest siłą napędową takich marek jak Amazon (+85%) i eBay (+16%). Podobnie, wartość marek kawy wzrosła, gdyż konsumenci zdecydowali się na jej konsumpcję w domu, niż w podróży. Nescafe (+23%) i Nespresso (+27%). Podczas, gdy wielu komentatorów przewidywało recesję jako ostrzeżenie dla konsumentów żyjących w długach, Visa znalazła się w rankingu po raz pierwszy na miejscu 36. Największy wzrost odnotował ze zdziwieniem bank. China Merchants Bank zwiększył swoją wartość o 168% w tym roku.
Jest trochę wątpliwości, że wszechobecny mrok panujący na rynku finansowym, wpływa na zwyczaje zakupowe konsumentów. Gdy spadek sprzedaży żywności ekologicznej jest dobrze udokumentowany, konsumenci są usatysfakcjonowani takimi produktami jak fast food, papierosy i alkohol. W związku z tym, McDonald (+34%), Marlboro (+33%) Budweiser (+23%) i Johnnie Walker (+42%) wszyscy doświadczyli znacznego wzrostu.
"McDonald jest marką, którą ludzie spisalina straty, jednakże
zachowała swojąwartość, jednocześnie znacznie poprawiając
doświadczenie i to jest kluczem do jej sukcesu. na straty,
jednakże zachowała swoją wartość, jednocześnie znacznie
poprawiając doświadczenie i to jest kluczem do jej sukcesu."
Peter Walshe, dyrektor BrandZ.
Jak zawsze, decyzje zakupowe konsumentów pozostają w sprzeczności, a zainteresowanie zdrowiem i dobrym samopoczuciem także nadal jest silnym trendem. Na przykład, Bud Light wyprzedził swoich wysoko kalorycznych konkurentów, stając się marką piwa numer jeden. Podczas gdy McDonald nigdy nie ujawnia wyników sprzedaży swoich sałatek, jego ciągły nacisk na innowacje menu jest postrzegane przez wielu, jako klucz do jego ożywienia.
Co oznacza wycena marki dla specjalistów ds.marketingu?
W trudnych czasach, przedsiębiorstwa, które inwestują w swoje marki mogą w ten sposób chronić, rozwijać się i pomóc im się rozwijać. Silne marki tworzą przewagę konkurencyjną poprzez zmniejszenie ryzyka gospodarczego, obniżenie kosztów wejścia w nowe kategorie, zwiększenie rotacji pracowników i pomoc w uzyskaniu licencji w innych krajach. Ranking udowadnia, że silne marki w dalszym ciągu prześcigają słabsze zarówno pod względem udziału w rynku, jak i ceny akcji.
"Te 100 marek jest w lepszej kondycji niż jakiekolwiek inne sektory
przedsiębiorstwa" - Mówi Peter.
Metodologia i źródło danych.
Do celów ustalenia rankingu BrandZ, Millward Brown Optimor wartościuje marki w trzech etapach.
Po pierwsze, ustala niematerialne dochody firmy i przypisuje je poszczególnym markom oraz krajom, gdzie prowadzą działalność, w oparciu o publicznie dostępne dane finansowe z Bloomberg, Datamonitor i własnych badań Millward Brown Optimor.
Po drugie, określa udział dochodów niematerialnych związanych tylko z marką, w przeciwieństwie do innych czynników, takich jak cena. Wykorzystuje badania oparte na danych lojalności z bazy danych BrandZ.
Ostatecznie, projekty badawcze, jakie będą wartość marki w przyszłości, w oparciu o wyceny rynkowe, profilu ryzyka marki i potencjału wzrostu.
BrandZ jest największym na świecie badaniem na temat tego, co ludzie myślą na temat marek, które kupują. Na zlecenie bazy danych WPP z 443 kategoriami w 30 krajach, obejmującej tysiące marek.