Gdy chcesz zrobić coś dobrze, zrób to jak IBM.
Autorytet dla wielu współczesnych autorytetów. Twórca największych innowacji w wielu dziedzinach. Od rozwoju aparatury medycznej, po konstrukcję silników rakietowych. Nieźle, jak na producentów krajalnic do wędlin!
Historia logo IBM – International Business Machines
Najbardziej znany trzy-literowiec po USA zawdzięcza swą sławę i dorobek wysokiej jakości komputerom wszelkiego rodzaju. Zaczynał skromnie: produkcją wag, urządzeń do zliczania czasu pracy, wspomnianych krajalnic i – co miało najistotniejsze konsekwencje – kart perforowanych do wczesnych maszyn liczących.
"W 2011 roku IBM obchodzi stulecie swojego istnienia."
Licząc zyski w dziesiątkach miliardów $,International Business Machines Corporation jest największą firmą informatyczną (a obecnie konsultingową) na świecie. W 2011 roku będzie obchodzić stulecie istnienia - jest więc też i najstarszą. Już to połączenie rekordów (w branży, która nie toleruje nawet paroletniego opóźnienia w innowacji) świadczy o ich niezwykłości.
Jak marka osiąga rezultaty,
które nadają nowe znaczenie słowu „najlepszy”?
Nie ma tu niespodzianek — odpowiedzią jest bardzo ciężka praca.
Dodatkowo, wysiłek ten był zawsze bardzo dobrze przemyślany i przedsiębrany dla osiągnięcia konkretnych celów. Nieskomplikowana recepta, z której realizacją miałaby jednak problem prawie każda inna firma na planecie. Technika manipulowania pojedynczymi atomami, stworzona przez IBM w 1990 roku, to tylko przykład innowacyjnego potencjału marki.
Początki istnienia międzynarodowych maszyn biznesowych.
Dzisiaj znaki firmowe projektuje się nieco inaczej, niż w 1911 roku.
Przyszły gigant zaczął działalność pod nazwą Computing Tabulating Recording Corp., powstałą jako połączenie trzech przedsiębiorstw: Tabulating Machine Corporation, Computing Scale Corporation i International Time Recording Company. Były to typowe, kaligraficzne znaki w stylu jeszcze XIX-wiecznym.
Protoplaści współczesnej identyfikacji
W 1924 roku pojawiła się zapowiedź firmy, którą znamy dziś. Kolejne przejęcia i rotacje właścicielskie przyniosły na świat pierwsze logo IBM. Bardziej nowoczesny znak (uproszczona, bezszeryfowa czcionka) miało dawać wyraz innowacyjności firmy. Stylizacja na kulę ziemską — jej globalnym ambicjom.
Okrągłe logo IBM przetrwało aż 22 lata. Aby dotrzymać kroku epoce, w 1947 r. kolejne wydanie firmowej gazetki, niemal znienacka opatrzono zupełnie nowym znakiem. Postawiono na czystą typografię (krój Beton Bold) i znacznie uproszczenie stylu. To był już znak, który dał podstawę do dalszej ewolucji stylu (kończąc etap rewolucyjnego redesignu logo).
Kolejną zmianę zarządził nowy szef, obejmujący stanowisko w 1956 roku. Tom Watson Jr (syn poprzedniego CEO o takim samym imieniu) chciał dać wyraz energii i odświeżeniu wizji pod nowym kierownictwem. Pojawia się tu ważne nazwisko – projektantem nowego znaku był, już wówczas znany, Paul Rand. Zaproponował on typografię opartą o krój City Medium oraz mocniejszą, ciemną kolorystykę.
Narodziny prawdziwej legendy
Po 16 latach, powstało jedno z najbardziej znanych logo świata. Ponownie zatrudniony, Paul Rand przeszedł do historii projektowania, odświeżając swój poprzedni projekt.
Rozpoznawalny kształt został zapisany jako osiem poziomych pasków, mających „dodawać wrażenie szybkości i dynamizmu”. Mogą też one kojarzyć się z elektronicznymi wyświetlaczami. Tak narodziła się legenda.
Podstawowa wersja występowała w słynnym już błękicie (przez lata pracownicy firmy mieli obowiązek nosić garnitury w tym kolorze). Znak występował też powszechnie w negatywie (biały napis na ciemnym tle). Motyw ośmiu pasków był wykorzystywany również w designie produktów, jak np. komputera AS 400 z 1988 roku.
Gdy spojrzy się dziś na stronę IBM, nadal znajdziemy tam opracowany przed kilkudziesięcioma laty znak. Te trzy, proste i wyjątkowe zarazem, litery w charakterystycznym zapisie stały się dziś pomnikiem projektowania i jednym z najbardziej znanych projektów logo w historii. Już sama jego biznesowa wydajność (od ponad 30 lat w ciągłej eksploatacji; żadnego retuszu, żadnych „ratunkowych” działań marketingowych!) to kolejny rekord tej firmy. Dziś, logo stworzone dla zaawansowanych maszyn liczących firmuje zupełnie inne działania. Warto się przyjrzeć dzisiejszemu pozycjonowaniu się tej marki na firmowej stronie o dumnym tytule "Good design is good business". Okazuje się bowiem, że zupełnie zarzuciła ona działalność, z którą kojarzy ją większość użytkowników.
To, że marka IBM przestała identyfikować się z produkcją komputerów, jest jej największym współczesnym sukcesem
International Business Machines to już nie „machines”; to imponujący ładunek wiedzy, którą respektuje każdy, kto potrzebuje kompleksowych i przemyślanych rozwiązań — konsultingu XXI wieku. Tego właśnie dostarcza „wielki błękit” (ang. Big Blue, jak zwą firmę Amerykanie). Wszędzie tam, gdzie trzeba zrobić coś naprawdę ambitnego, IBM jest u siebie. Przykładem takiej realizacji opartej na wiedzy jest reorganizacji ruchu ulicznego w Kopenhadze.
Dzięki zaawansowanemu monitoringowi system sygnalizacji i kierowania |ruchu dokonuje cudu: przy tej samej ilości samochodów ulice miasta zaczęły wyglądać jak opustoszałe. Nikt nie stoi w korkach, nikt nie czeka na światłach. To coś więcej, niż sprzedawanie laptopów. Na poniższych filmach można poznać więcej szczegółów tej realizacji, będącej tylko ułamkiem aktywności Wielkiego Błękitu.
Poznaj niezwykłe przykłady logotypów uzupełniających.
IBM wyznaczył nowy wzorzec rozwoju firmy IT. Dał wspaniały przykład identyfikacji dla skomplikowanych produktów i usług, które trudno było zdefiniować. Zamiast kapitalizacji rozmiarów i siłowej przewagi wynikającej z nagromadzonych zysków widzimy, jak odbywa się kapitalizacja wiedzy — stopniowe przechodzenie od handlu produktami do handlu ideami. Może to się udać tylko, gdy te idee są najwyższej jakości: starannie przetestowane, niespotykane i skuteczne wobec wyzwań realnego świata.
Logotyp przewodni idei inteligentnych rozwiązań współczesnego IBM.
Zacznijmy budować mądrzejszy świat. Mądrzejszy świat jest bardziej zaradny. Oszczędza czas. Ma przyjazny klimat. Jest bezpieczny. Innowacyjny. Ostrożny. Błyskotliwy. Gotowy.
Główny znak narzuca sposób
interpretacji wszystkich pozostałych,
dedykowanych konkretnym
zagadnieniom.
Inteligentne rozwiązania dla wszystkich problemów współczesnych (oraz przyszłych) społeczeństw – tak ambitne cele wyznaczyć sobie może tylko ktoś niezwykły. IBM spełnia większość kryteriów doskonałości, wadząc się z wyzwaniami, których wielu ludzi nawet sobie jeszcze nie uświadomiło. Perfekcja jednej firmy jednak nie wystarczy – przyświecające jej idee powinny stać się wspólne dla wszystkich.
W przeszłości wiele problemów było rozwiązywanych za pomocą kompromisów bądź poprzez delegację niekorzystnych skutków np. na rzecz innego kraju czy ekosystemu. Dziś, wszystkie struktury społeczne i biologiczne są ze sobą niezwykle ciasno połączone, wykluczając tego typu proste, ale szkodliwe w dalszej perspektywie rozwiązania. Świat potrzebuje dziś czegoś więcej.