Najpopularniejsza, wspaniała, fascynująca… Nie ma takich słów, które w pełni oddadzą skalę emocji powiązanych z piłką nożną.Trudno znaleźć również słowa, które mogłyby choć w części określić Mistrzostwa Świata, które przynoszą jeszcze większe emocje, wyrazić atmosferę panującą na trybunach. Nawet tak popularna dyscyplina (czy może już religia?) potrzebuje jednak wizerunku; ten zaś nie obejdzie się bez logo.
Poznaj znaki firmowe, najpopularniejszej dyscypliny świata.
Przygotowanie znaku tak wielkich i rozpoznawalnych imprez to wielki prestiż i okazja do zdobycia rozgłosu. Często wynikrozstrzygany jest w drodze konkursu (duch sportowej rywalizacji obowiązuje).
Wydawałoby się zatem, że zwycięzcy będą reprezentować, nomen omen, ligę mistrzów w projektowaniu logo a jak jest w istocie?
Być może chcesz od razu skoczyć do logotypów mistrzostw Euro.
Po piłkarskich emocjach zapraszamy na logotypowe emocje olimpijskie.
Złota szesnastka. Piłkarskie logo Mistrzostw Świata.
Poniżej, w chronograficznej kolejności prezentujemykilkanaście znaków graficznych, które patronowałynajbardziej popularnym zawodom na Ziemi od ponadpół wieku.
"Ponieważ nie mamy nic, zrobimy wszystko! — Słowa organizatora, Carlosa Dittborna, pozostaną w pamięci na długo."
Aby uniknąć oskarżeń o korupcję (o które w piłce nożnej ostatnionietrudno), przyjmujemy kolejność chronologiczną. Każdy kibic (i grafik) może wybrać własnych faworytów.
16. Identyfikacja wizualna, Brazylia 1950
Najgorętsi fanatycy futbolu na świecie nie mogli przygotować nic zbliżonego do odcieni szarości — brazylijskie logo jest pełne dynamizmu i żywych kolorów, nawiązujących tradycyjnie do barw kraju-gospodarza.
Wynik: Urugwaj 2 – 1 Brazylia
15. Identyfikacja, Szwajcaria 1954
Neutralny w czasie wojny kraj zdobył prawo organizacji Pucharu dzięki niewielkim zniszczeniom i relatywnie dobrej kondycji. Szwajcarowie zaproponowali spokojne, lecz nie zapadające w pamięć logo o delikatnej budowie, wykorzystujące flagę.
Wynik: Niemcy Zach. 3 – 2 Węgry
14. Logo piłkarskie, Szwecja 1958
Żywe kolory skandynawskiego logo zainspirowane są barwami szwedzkiej flagi. Skrót w tle tłumaczy się jako polskie „MŚ”.
To właśnie wtedy na światowej scenie zadebiutował słynny Pelé.
Wynik: Niemcy Zach. 3 – 2 Węgry
13. Logo FIFA, Chile 1962
„Ponieważ nie mamy nic, zrobimy wszystko” — to słowa organizatora, Carlosa Dittborna, stały się nieoficjalnym mottem tych zawodów.
Zostały powiedziane nie bez przyczyny — w trakcie przygotowań kraj został zdewastowany przez największe trzęsienie ziemi XX wieku. Nie wpłynęło to na poziom projektu logo — wyróżnia się ono delikatnym i pełnym detali rysunkiem.
Wynik: Brazylia 3 – 1 Czechosłowacja
12. Symbol, Anglia 1966
Centralnym elementem angielskiej propozycji był Puchar Juliesa Rimeta (Złota Nike), rzeźba autorstwa Abela Lafleura. Skradziona z wystawy tuż przed zawodami, podobno znaleziona została przez psa o imieniu Pickles.
Inne elementy logo nie budzą, na szczęście, podobnie dramatycznych wspomnień (a oryginalny puchar zaginął na dobre w 1983).
Wynik:Anglia 4 – 2 Niemcy Zach.
11. Symbol graficzny, Meksyk 1970
Przez wielu fanów ten właśnie puchar jest uważany za najwspanialszy w historii — brazylijscy Canarinhos dokonywali w tym roku cudów, jakie nieczęsto ogląda się na boisku.
Również od graficznej strony to logo należy do ścisłej medalowej czołówki. Oszczędna forma, charakterystyczne liternictwo — już na pierwszy rzut oka wyróżnia się ono w tłumie sportowych logotypów.
Wynik:Brazylia 4 – 1 Włochy.
10. Identyfikacja wizualna, RFN 1974
Te zawody zapamiętamy na zawsze dzięki wspaniałemu zwycięstwu Polaków nad drużyną angielską.
Niekoniecznie zaś z powodu logotypu — kolorystyka nie porywa, a sama kompozycja nie może być raczej uznana za ciekawą.
Wynik: Niemcy Zach. 2 – 1 Holandia.
9. Logotyp, Argentyna 1978
Nawiązanie do flagi nieczęsto bywa tak kreatywne jak to argentyńskie — z biało-niebieskich pasów stworzono graficzną interpretację rąk trzymających piłkę.
Proste, dopracowane, charakterystyczne — tak właśnie powinno wyglądać dobre logo.
Wynik: Argentyna 3 – 1 Holandia.
8. Logo FIFA, Hiszpania 1982
Niewiele jest elementów, których brakuje w tej propozycji — obfitość flag i kolorów może zawrócić w głowie.
Choć można dyskutować o czytelności, nie o entuzjazmie i dynamice tego znaku.
Wynik: Włochy 3 – 1 Niemcy Zach.
7. Symbol graficzny, Meksyk 1986
Jak widać, Meksykowi dobrych pomysłów starczyło tylko na jeden projekt. Kolejne mistrzostwa świata w tym kraju nie dysponują już logotypem na miarę 1970 roku.
Nie posiada ono żadnych błędów, trudno jednak też je za cokolwiek pochwalić.
Wynik: Argentyna 3 – 2 Niemcy Zach.
6. Symbol, Włochy 1990
Dość oryginalny znak zaproponowali europejscy specjaliści od designu.
Nietypowy, migoczący obraz piłki w kolorach narodowej flagi i modernistyczne liternictwo pokazują, że Włosi nie wzorują się na cudzych rozwiązaniach, a pomysłów im nie brakuje.
Wynik: Niemcy Zach. 1 – 0 Argentyna
5. Identyfikacja wizualna, USA 1994
Amerykańska propozycja to dobry standard projektowania — ale jednak standard.
Nawiązanie do flagi (kolory, pasy), czytelny opis i data to niemal obowiązkowe elementy takiego projektu. Poza nimi, trudno by znaleźć w tym znaku zwracające uwagę elementy.
Wynik:Brazylia 3 – 2 Włochy (Karne)
4. Logotyp, Francja 1998
Na tle francuskiego logotypu, nawet amerykański znak sprzed czterech lat wydaje się dość oryginalny.
Dynamiczny — w zamierzeniu — element graficzny, francuska flaga, piłka futbolowa — to wszystko znajdziemy w tym znaku. W tym przypadku to dość niewiele.
Wynik: Francja 3 – 0 Brazylia
3. Logo, Korea & Japonia 2002
To pierwszy Puchar zorganizowany przez dwa kraje oraz pierwszy w Azji.
Wspólnie przygotowany znak odznacza się żywą kolorystyką i eleganckim liternictwem. Mniej ma wspólnego z tradycyjnym wschodnim minimalizmem, więcej zaś — z typowo futbolową energią.
Wynik:Brazylia 2 – 0 Niemcy
2. Symbol, Niemcy 2006
Wesołe twarze to charakterystyczny element znaku z mistrzostw sprzed paru lat.
Z obowiązkowych nawiązań do flagi kraju-gospodarza został tylko drobny graficzny element dookoła jednej z uśmiechniętych buziek. To logo, które dysponuje potencjałem nawet większym, niż jest w takim wypadku potrzebne.
Wynik: Włochy 5 – 3 Francja (Karne)
1. Logo, RPA 2010
Liternictwo i rysunek postaci umiejętnie nawiązuje do kolorystyki i folkloru tego kraju.
Choć wybór lokalizacji budzi kontrowersje wśród samych Afrykańczyków (wielkie inwestycje w boiska mają specyficzny wydźwięk w kraju, który ciągle walczy z ogromnymi obszarami przytłaczającej biedy), znak dobrze odnajduje się w otoczeniu poprzednich projektów.
Wynik: Hiszpania 1 – 0 Holandia
Logo EURO 2012 - niezwykła historia.
W tym artykule przedstawiamy Wam pewną piłkarską historię. Tym ciekawszą, że klientem tym jest najpotężniejsza w Europie organizacja w najbardziej fascynującym sporcie świata — UEFA. Projektant-kalosz? Zobaczcie sami…
Poznaj historię klientów, którzy potrzebowali ponad trzydziestu lat, by przekonać się do nowego logo. Poznaj projektantów, którym udało się ich przekonać
Paradoks piłkarskiej identyfikacji. Logo na 2×45 minut.
Paradoks piłkarskiej identyfikacji. Logo na 2×45 minut.
W typowym przypadku, powszechna rozpoznawalność znaku
wynika między innymi z jego wieku. Długoletnia obecność na
rynku daje szansę na utrwalenie się w pamięci odbiorców — to
nie przypadek, że najcenniejsze marki świata (np. Coca-Cola,
Mercedes) liczą sobie niejednokrotnie ponad 100 lat.
Znak opracowany np. dla Olimpiady czy, jak te tutaj, zawodów
piłkarskich, jest prezentowany raptem przez paręnaście dni
zawodów. Mimo to, ma on szansę osiągnąć wyżyny
rozpoznawalności.
Jak przekonać się można dzięki prezentowanym ilustracjom, szansa ta po prostu nie była wykorzystywana. Logo Mistrzostw Europy w piłce nożnej istniało przez dziesięciolecia w właściwie niezmienionej formie.
Graficzny znak firmowy na trzydzieści dwa lata.
Sprawdzony przez dekady szablon nie był skomplikowany:na prezentowane co cztery lata logo składała się graficznie przedstawiona flaga kraju-organizatora, skrótowiec UEFA oraz dwie cyfry informujące o roku imprezy.
Ten element okazuje się być znaczący, gdyż jest tojedyna różnica, która pozwalała łatwo zidentyfikowaćznak. Drugą i ostatnią różnicą była kolorystyka flagi, ale gdy któryś kraj organizował zawody ponownie, wówczas tylko data pomagała zdezorientowanym kibicom
Wyjątkiem potwierdzającym regułę jest rok 1980. Trudno powiedzieć, co wyróżniło tak bardzo akurat te zawody — znak akurat tego Pucharu wyróżnia się jednak zarówno na tle poprzedników, jak i następców
Logotyp na jeden rok i ani dnia dłużej.
Standard logotypu-flagi został wówczas zarzucony — zastąpił ją ciekawie zaprojektowany znak łączący motyw piłki i kwiatu. Zniknął nawet napis UEFA, na rzecz bardziej ogólnej nazwy kontynentu i datą. Kolorystykę można uznać za nawiązującą do flagi Włoch — kraju goszczącego puchar tamtego roku. Wynika ona jednak również z przyjętej kompozycji.
Z graficznego punktu widzenia znak ten zasługuje na wyróżnienie nie tylko z powodu swojej odrębności. Nawet na tle wszystkich późniejszych propozycji okazuje się być wyjątkowo przemyślany. Pozbawiony udziwnień, trochę florystyczny ale i bardzo charakterystyczny. Piłka kwitnie, lecz i ten, projekt nie miał jednak godnych siebie kontynuatorów.
Ponadczasowy znak graficzny, czy samobój ?
Cztery lata później znów zaprezentowano nowe logo. Był to… ponownie stary projekt. Przypisany Euro od dekad wzór został zastosowany ponownie — zarówno w 1984, jak i w kolejnych zawodach, w 1992 roku.
Jak się okazało, był to jednak łabędzi śpiew prastaregoprojektu graficznego. Już w 1996 zawody Euro dysponowały zupełnie nowym, dynamicznym znakiem. Ta nowa tradycja jest kontynuowana do dziś — w roku 2000 i wszystkich następnych puchar Europy pieczętował się unikalnym znakiem. Wieloletnia dominacja znaku-flagi została przełamana. Czy słusznie?
Logo EURO 2012 - polskie Euro, polski projekt.
Treść zdezaktualizowana: Na pewno inaczej będzie wyglądać logo samych zawodów, byle nie wyglądał tak jak na tej propozycji. Choć nie jest to jeszcze potwierdzone, jedna z propozycji obejrzeć można obok. Połączenie polskich i ukraińskich barw przedstawione zostało w postaci kolorowej piłki.
Nie posiada już może entuzjazmu promocyjnego znaku, jednak na pewno spełni swoje marketingowe zadania. Na pewno też nie detalami logotypu będą zaprzątać sobie głowę kibice, gdy sędzia rozpocznie mecz.
Dobrze znane większości Polaków promocyjne logo Polski i Ukrainy zaprojektował Grzegorz Ryszko.
W udany sposób łączy ono polskie i ukraińskie motywy ludowe z żywym, sportowym charakterem. Nasycone kolory i bardzo charakterystyczny pas (nawiązujący do ukraińskiej krajki) na pewno skutecznie przyciągały spojrzenia jurorów. Dzięki jego pomocy, lub co bardziej prawdopodobne bez przeszkód z jego strony osiągnęliśmy pierwszy etap drogi do celu.
Przyszłość logotypów w piłce nożnej.
Oczywiście będziemy na bieżąco rozwijać ten dział. A być może Ty posiadasz ciekawą wiedzę na temat projektowania związanego z piłką nożną? Prosimy podziel się nią w komentarzach na dole strony. Dziękujemy!
Jeśli oglądasz ten artykuł w poszukiwaniu inspiracji i dobrej drogi do stworzenia własnego znaku firmowego, skontaktuj się z nami klikając tu, lub zadzwoń: 660 970 980.Z przyjemnością przygotujemy indywidualną ofertę dla Ciebie. Sprawdź również artykuł o zasadach projektowania skutecznych logotypów, napisz do nas wiadomość klikając tu lub zadzwoń: 660 970 980. Z przyjemnością przygotujemy indywidualną ofertę dla Ciebie.