Poznaj 3 kosztowne chwyty
firm projektowych, przez
które można stracić markę.
Ile kosztuje dobre logo? Gdzie opłaca się je tworzyć?
Jak projektować znak, który uczyni Twoja markę sławną?
Podczas projektowania “uwielbianej” marki, można zrobić krok “na
skróty”, ale trzeba to zrobić go z głową i być przy tym ostrożnym.
Proces projektowania nowego logo angażuje cały zespół projektowy
na kilka dni, tygodni a nawet lat. Co takiego robią więc Ci wszyscy
graficy z promocji, że udaje im się skrócić czas realizacji do kliku
godzin? Odpowiedź leży w tym czego nie robią. A nie robią wiele.
Jak choćby to, że nie badają otoczenia konkurencyjnego i nie
sprawdzają czy wzór logo nie jest zastrzeżony. Ale najsprytniejsi z
nich używają szablonów i generatorów. Kreując dla klientów tanie
znaki. Niestety takie logo może być legalnie używane przez każdego.
Zarówno klienta jaki i całą jego konkurencję. A to tylko początek.
Poznaj wszystkie kosztowne błędy i dowiedz się, jak ich uniknąć.
Czy dobry pomysł na firmę,
jest wart dobrego logo?
Spójrzmy prawdzie w oczy. Większość ludzi nie ma pojęcia
o projektowaniu logo, ale pomimo tego każdy z nas wie
kiedy patrzy na znak za którym stoi dojrzała firma.
Mówi się, że w biznesie pierwsze wrażenie liczy się podwójnie. Jeśli logo
wywołuje dojrzałości już od pierwszego spojrzenia, biznes prowadzi się łatwiej.
Prościej jest wybić się na tle szablonowej konkurencji. Logo to inwestycja na lata.
Jeśli nie tworzymy marki, która
ma konkurować niską ceną, to tani
wygląd logo będzie przeszkodą
w szybkim rozwoju firmy.
Mariusz Słowik - Projektant logo Owocni.pl
Dobre logotypy powstają w ramach dobrych procesów projektowych.
Dobry proces zawsze zaczyna się od dogłębnego zrozumienia swoich klientów i
otoczenia konkurencyjnego. W biznesie zawsze wygrywają Ci, którzy rozumieją swoich
klientów lepiej niż ich konkurencja. Dlatego w pierwszym etapie tworzymy mapę myśli.
Aby logo łatwo zapadło w pamięci musi być przede wszystkim proste. W biznesie jak i w
życiu nie można mieć wszystkiego. Dlatego z setek skojarzeń narzucanych przez rynek,
konkurencję i strategię biznesową musimy wybrać 2 - 3 pojedyncze składniki na bazie
których powstaną pierwsze szkice i koncepcje.
Potencjał najbardziej obiecujących pomysłów najlepiej odkrywa się za pomocą kartki
papieru i długiego ołówka. Choć szkicowanie na papierze jest szybkie to nie wszyscy
projektanci logo zaczynają w ten sposób. Niektórzy wolą szkice cyfrowe.
Prawda jest taka, że logotypy
zaprojektowane bez wysiłku,
ogląda się bez przyjemności.
Szukanie idealnej formy dla danej idei nie jest łatwe, ale lepiej zrobić tą ewolucję
100 razy na kartce, niż choć raz zmieniać logo na wszystkich materiałach firmy.
Przenosimy logo do
profesjonalnego programu
graficznego zamieniając
je na wektory (krzywe)
Chcemy wiedzieć, w jaki sposób prezentuje się miniaturka znaku w social mediach.
Testujemy, jak będzie wyglądać Twoja nowa pieczątka firmowa. Sprawdzamy
responsywność znaku i wyszukujemy detale, które wymagają poprawek.
W kolejnym kroku znajdujemy najlepszy odcień dla Twojej marki. A także saturację,
jasność i nasycenie. To etap, w którym dobieramy kolory do logo tak, aby najlepiej
oddawały osobowość twojej marki.
Na tym etapie identyfikacja wizualna Twojej marki będzie gotowa do startu.
Otrzymasz zestaw kilkudziesięciu plików graficznych, prawa autorskie i kompletną
instrukcję obsługi. Słowem cały arsenał do wygrywania z konkurencją.
W owocnych projektujemy
świetne logo w świetnej cenie.
Możemy zaprojektować jedno dla Ciebie.
Zapytaj o niezobowiązującą ofertę.
Wiara w dobre logo w cenie
„dniówki” dobrego projektanta.
Ile tak naprawdę kosztuje projekt logo?
Higienistka nie jest w stanie przeprowadzić udanej operacji na otwartym sercu. Nam
nie przychodzi to do głowy, aby oddać swoje serce w jej ręce. Jednak w branży
projektowania identyfikacji wizualnej, ludziom wydaje się, że student, albo tani
początkujący grafik będzie w stanie stworzyć dojrzałą markę, czy księgę znaku.
Taki błąd w myśleniu, widać potem gołym okiem przez całe życie firmy...
W Owocnych każdego dnia zajmujemy
się poprawianiem znaków, które
wydawały się dobre.
Projektanci logotypów latami zdobywają wiedzę i doświadczenie, aby stać się
profesjonalistami. Żaden projektant nie zadowoli się „dniówką” za tak dużą pracę. Jest
jednak wielu sprytnych amatorów, którzy za kilkaset złotych sprzedają podejrzanie
tanie logo dla niedoświadczonych firm.
Wbrew obiegowej opinii, nie wszystko zależy od pieniędzy.
Oszczędzać można – ale trzeba wiedzieć na czym
i jak bardzo. Sztuka polega na tym, aby dostać
świetne logo w rozsądnej cenie.
Wielu przedsiębiorców słono płaci za naiwną wiarę w to, że otrzymają poważny
produkt w śmiesznie niskiej cenie. Istniało całkiem sporo marek, które przypłaciło
“życiem” takie oszczędzanie. Posiadanie znaku do którego nie ma się praw często
kończy się w sądzie. A budowanie marki z nowym znakiem w wielu branżach, oznacza
zaczynanie od początku.
Naturą biznesu jest to, że każdy chciałby zapłacić jak najmniej za możliwie najwyższą
jakość. Jednak, rozsądna granica zawsze leży gdzieś pomiędzy jakością a ceną. Dlatego
najlepiej będzie przyjrzeć się pułapkom najtańszych rozwiązań. Najlepsze książki
dotyczące projektowania zajmują się projektami, które odniosły sukces, dlatego w
tym artykule przedstawimy te, które poszły w przeciwnym kierunku. Więcej
przykładów znajdziesz w Owocnym logo blogu. Jak widać poniżej wysoka cena logo
nie zawsze jest kluczem do sukcesu.
Powyżej: Przykłady ostatnich, jeszcze świeżych wpadek logotypów polskich miast.
a) Białystok – bratnio nawiązujący do logo społeczności LGBT (cena logotypu: 150 tys. zł.)
b) Logo Powiatu Bocheńskiego – sklonowane (w idealnych proporcjach) z logo Dunwoody. (plagiat)
c) Logo Metropolii Górnośląskiej – sympatyzujące ze świetnie rozpoznawanym zakazem wjazdu.
„Najwyższa jakość w najniższej cenie” - ten slogan reklamowy kłamie
codziennie niemal w każdej dziedzinie biznesu. Produkty spełniające oba warunki nie
istnieją. Proporcje te ze swej natury nie mogą być prawdziwe. Siła tego ohydnego
marketingowego oszustwa, do dziś przyciąga wielu naiwnych właścicieli firm.
„Najwyższa jakość w najniższej cenie”.
Czy potrafisz podać choć jeden przypadek,
spełniający tę regułę?
Domorośli projektanci, nawet zmotywowani wielką premią, nie przeskoczą lat
doświadczenia w pracy w profesjonalnym zespole kreatywnym. Amator nie stanie się
profesjonalistą w pięć minut. W tym przypadku nie można oczekiwać cudu.
Trik 1 — Logo współdzielone
W Internecie istnieje wiele ofert ze sloganami projektowania identyfikacji wizualnej
najwyższej jakości z ekstremalnie niską ceną. jednak schemat działania jest zgoła
bardzo podobny.
Proces, w którym możesz stać się posiadaczem logo współdzielonego, jest niezwykle
niebezpieczny i dość trudny do zidentyfikowania. Cennik nie zawiera tej informacji.
Istnieje wiele przykładów, które musiały wydać miliony na zmianę wszystkich
materiałów promujących markę, bo te okazywały się plagiatem. Dlatego szczególnie
trzeba na niego uważać. To jeden z najgroźniejszych pomysłów na to, aby koszt logo
był niski a jakość wysoka.
Oszuści szukają projektu logo stworzonego za wielkie pieniądze;
(lub kupują gotowca wielokrotnej odsprzedaży - tzw. Logo Clip Art)
Wstawiają nazwę Twojej firmy, ewentualnie dopasowując kolory;
Zapewniając Cię o nieskazitelnej jakości tego dzieła.
Inkasują należności i znikają w ciągu kilkunastu miesięcy.
Zanim pierwsi klienci zorientują się co się stało.
Efekt? Zostaniesz zidentyfikowany znacznie szybciej niż Ci się wydaje.
Nie chodzi już tutaj o to, że to żenująca praktyka wystawiająca firmę na pośmiewisko i
grożąca kosztownymi procesami. Pieniądze wydane na promocję firmy będą
bezpowrotnie stracone, a nowe logo trzeba będzie promować od zera.
Trik 2 — Logo Clipart
W Internecie istnieje wiele ofert ze sloganami projektowania identyfikacji wizualnej
najwyższej jakości z ekstremalnie niską ceną. Ba w tej kwocie możesz dostać w tej
cenie nawet księgę znaku. Jednak schemat działania jest identyczny.
Dostajesz obrazek, który został przygotowany wcześniej. Nie jest indywidualną
kreacją. Więc w tej czy innej postaci kupuje go dziesiątki firm. Może się nim
posługiwać nawet konkurencja. Pomimo tego, że jakość prac jest daleka od ideału.
W finale otrzymujesz mało estetyczne kształty
z szablonów, których może używać każdy!
Trik 3 — Logo a’la Microsoft Word
Logotyp zrobiony w nieprofesjnonalnym programie do krzywych.
Photoshop, Gimp czy wspomniany w nagłówku Microsoft Word.
Takie logojest jedynie szkicem – nie powinno Cię dziwić, że kolorystyka wygląda
zupełnie inaczej na monitorze w druku i że nie można go wygrawerować lub
powiększać w nieskończoność bez utraty jakości.
Aby taki znak firmowy mógł poprawnie funkcjonować musi być zrobiony od nowa w
programie pozwalającym edytować krzywe w zaawansowany sposób. Natomiast
utworzone pliki graficzne powinny być w odpowiednim formacie.
Adam Słodowy i logotypy
tworzone rękami znajomych.
Zrób to sam. Sugestie Adama Słodowego nie będą skutecznym
rozwiązaniem. Najczęstszy efekt: amatorszczyzna, którą widać na pierwszy rzut
oka. Eksperymenty graficzne owocują brakiem zaufania do jakości Twoich produktów
czy usług.
Negatywne pierwsze wrażenie ciężko zatrzeć nawet najwspanialszą ofertą handlową –
jeśli firma wygląda jak niedojrzała, trudno się dziwić, że takie wrażenie przeniesie się
na cały marketing. Czasy PRL-u dawno już za nami. Dzisiejsza rzeczywistość to świat
specjalizacji.
W procesie projektowania logo ryzyko wyboru
zbyt „oklepanego” motywu jest ogromne.
Pierwsza myśl jest zazwyczaj najlepsza,
ale często też najpopularniejsza.
W taką pułapkę wpadł Logotyp Heyah. O ile w Polsce czerwona łapa zrobiła karierę, o
tyle podczas ekspansji marki na rynki zagraniczne wizerunek zniknął w… tłumie
innych czerwonych łap.
Na koniec zostawiliśmy
sobie otwarte konkursy
graficznych piękności.
Prawda jest niestety tak smutna, jak propozycje logo, które płyną z takich konkursów.
Konkurs na firmowe logo polega na zamieszczeniu ogłoszenia oferującego kwotę,
którą jesteś w stanie zapłacić za firmowe logo.
W określonym czasie napływają do ciebie projekty – i tu zaczyna się dobrze widoczny
problem oglądany każdego dnia w postaci obrzydliwych, pseudo artystycznych
logotypów muzeów, stowarzyszeń, a także wielu ośrodków edukacyjnych pracujących
z młodzieżą i studentami.
Umówmy się - organizacja, nagłośnienie i marketing takiego konkursu także chłonie
koszta. Jednak patrząc na ilość sukcesów w tej dziedzinie, przypomina to bardziej grę
z szansami podobnymi do totolotka niż budowanie dojrzałej marki.
Dobra marka to najprostszy
sposób na dobre zyski.
Gdy na takim samym produkcie pojawi się logo znanej marki to z
łatwością można sprzedać produkt za 3, 5 a nawet 10 razy wyższą cenę.
Za pomocą marki najłatwiej powiększa się postrzeganą
wartość. Zjawisko to występuje w każdej branży. Ludzie
chętnie zapłacą wyższą cenę także za napój czy krem tylko dlatego,
że widzą na nich logo firmy, w którą wierzą.
Oczywiście biznes nie jest aż tak prosty...
No więc jak wybrać właściwą firmę od projektowana logo?
Najłatwiej będzie Ci od obejrzenia naszej oferty i przykładów realizacji.
Nasze kreacje pozbawione są błędów i kosztownych pułapek. Zamiast szablonów
oferujemy klientom unikalne kreacje logo tworzone od czystej kartki papieru.
Otrzymujesz dojrzały znak w bardzo uczciwej cenie. Kliknij, aby zobaczyć detale.