Redesign wizerunku może mieć różny zakres i strategię, ale najczęściej podobny cel — zaproszenie nowych klientów i poglębienie relacji z obecnymi. Zmiana firmowego logo to doskonały sposób na zwiększenie potencjału istniejącej marki przy pełnym zachowaniu jej tradycyjnych zalet. Poznaj najciekawsze przypadki oraz fakty na temat modernizacji znaku firmowego. Dowiedz się dlaczego najbardziej dochodowe marki świata regularnie przechodzą liffting wizerunku.
Firmy, zmieniają wizerunek, aby zarobić więcej. Kropka.
Wizerunek firmy, podobnie do pierwszego samochodu, może w końcu stać się zbyt mały, wadliwy i niewygodny. Szkoda wówczas czasu na ciśnięcie się i obniżanie lotów. Trzeba przedstawić się klientom na nowo, aby zyskali pełen obraz korzystnych zmian, jakie u Ciebie zaszły. Inaczej ciągle będą myśleć, że nie zmieniło się nic.
Zobacz doskonałe przykłady:
Nowe logo KFC — Kentucky Fried Chicken
Wyraźniejszy i bardziej przyjazny. Znane na całym
świecie logotyp został narysowany od nowa.
Inicjały nazwy firmy są znacznie większe,
a dodatkowe obrysy poprawiają czytelność.
Kolejny przykład udanej ewolucji marki.
Zobacz inne przykłady logo restauracji i kawiarni.
Logo Discovery Channel
Zmieniło się wszystko, by prestiż i nowatorstwo
stacji mogło pozostać bez zmian.
Podstawowy kolor stosowany jest w kontrze.
Typografia delikatnie nawiązuje do pierwowzoru –
jednak czytelność i oryginalność nowego znaku
znacznie lepsza. Pozostała również grafika planety
– ma nowe położenie i rozmiar.
Zmiana logo Audi (Logo samochodowe)
Niemiecki producent konsekwentnie realizuje
swoją filozofię również, gdy chodzi o swój własny
redesign logo.
Znak ma nowe proporcje, kolory, liternictwo, inna
jest również konstrukcja słynnych splecionych
okręgów — a przecież każdy rozpozna go w każdej
sytuacji.
UPS — United Parcel Service
Logo transportu i logistyki. Jeden z najlepszych
przykładów, jak wiele może skorzystać marka,
która odważy się na rewolucję w wizerunku.
To po prostu nowe spojrzenie. UPS wykorzystywał
symbol paczki «od zawsze». Nowy znak jest
elegancki i prosty, ale w zupełnie inny sposób,
niż poprzednik.
Kodak
Doskonały przykład nowoczesnych trendów.
Główną rolę odgrywa tu liternictwo.
Znak nie jest już prezentowany na kolorowym tle,
zyskał bardziej wyjątkowy styl pisma i intensywny
kolor. Daje to więcej przestrzeni i świeżości.
Intel
Logo nowych technologii. Zmiana marki według
typowego dla korporacji modelu: nowocześniejsze
litery, lekka zmiana kolorów i delikatny retusz grafiki.
Zmodyfikowana typografia zamknięta jest w
okręgu, wizualnie oddzielając znak od otoczenia.
Zmiana logo Visa
Zamiast grafiki i napisu — napis, który jest
jednocześnie formą graficzną.
Kolory zostały lekko zmodyfikowane, ale z
pozostawieniem podstawowej tonacji.
Charakterystyczne zakończenie pierwszej litery
skupia uwagę, ale dominuje nad samą nazwą.
(Zobacz też inne logo banku i finansów)
Logo internetowego giganta nigdy nie było
przykładem wartym naśladowania.
Po zmianach, bardziej przypomina on dzieło
profesjonalistów, zachowując jednak swoje
młodzieńcze cechy: bardzo intensywną
kolorystykę i nieco staroświecki — jak na XXI
wiek — efekt wytłoczenia.
Deichmann
Zmiana tak dyskretna, jak to możliwe.
Stare logo straciło dodatkowy kolor i ilustrację. Cały
tekst mieści się w jednym polu, a główny inicjał
zachował pamiątkę po poprzedniku.
Zmiana logo pepsi
Gdy tak słynna marka zmienia swój znak, wiedzą o
tym wszyscy.
Internauci nie pokochali tej wersji, zasypując fora
parodiami nowej grafiki, widząc w niej sylwetkę
otyłej postaci. Z nadwagą czy nie, logo radzi sobie
w handlu znacznie lepiej, niż w mediach.
Powyższe marki już dawno zdawały się osiągnąć doskonałość. A jednak zdecydowały się na wprowadzenie zmian w logo, aby podnieść, a nie obniżyć swoje dochody. W dolnej części tego artykułu opisujemy dokładnie dlaczego i jak to robią. Dla osób lubiących zagłębiać branżowe praktyki przedstawiamy siedem zasad tworzenia logo, które wyróżnia dobre znaków.
Sprawdź też: Tworzenie logo, które zapanie w pamięć.
"Posługiwanie się starą marką przy stale zwiększanym potencjale firmy jest pozbawianiem się szans wykorzystania wielu nowych możliwości."
Dlaczego małe i średnie firmy “remontują” swoje logo?
Powodów do zmiany logo może być wiele. Dokładniej, jest ich tyle samo, ile przyczyn budowania biznesów w ogóle. Gdy firma się rozwija, a logo pozostaje takie samo, przestaje być prawdziwe i autentyczne. Natomiast publiczny wizerunek marki może zacząć wprowadzać klientów w błąd. Tracą na tym obie strony. Gdy zaś wizerunek pozostaje świeży i aktualny, wszyscy mogą tylko zyskać. Oto 5 powodów, obserwowanych zmian w małych firmach.
1. Twoja firma jest znacząco inna niż wtedy, gdy powstawały pierwsze materiały reklamowe.
Spójność między wizerunkiem a charakterem firmy to podstawowa zasada przy jakichkolwiek marketingowych działaniach. Udawanie kogoś, kim się nie jest prędzej czy później zostanie wykryte.
Ta zasada działa też w drugą stronę — posługiwanie się starą marką przy stale zwiększanym potencjale firmy jest po prostu pozbawianiem się szans wykorzystania wszystkich możliwości. Jeśli w rozwój i utrzymanie pozycji na rynku został włożony taki duży wysiłek, dlaczego klienci mają nic o tym nie wiedzieć?
2. Od rozpoczęcia działalności minęło już ponad 10 lat.
Nie oszukujmy się — w marketingu, a nawet samej technologii taki wiek logo może oznaczać prawdziwe średniowiecze. Zwłaszcza w Polskiej, nadrabiającej straty rzeczywistości. Straty te są oczywiste. Kiedyś nawet używanie koloru w znaku było niepotrzebną ekstrawagancją. Dziś możliwości są znacznie większe, i wcale nie kosztują więcej.
3. Niemal cała konkurencja prezentuje doskonalszy wizerunek.
To naturalne, że właśnie nowe firmy chwalą się najbardziej nowatorskim marketingiem; to jedna z dużych zalet wchodzenia na rynek. Wszystko jest najnowsze, świeże, zgodne z aktualnymi trendami.
Aby utrzymać charakter nowoczesnej firmy, nawet najwięksi co jakiś czas odnawiają swoją identyfikację wizualną. Skoro od dziesięcioleci liczą oni każdą złotówkę (dolara, euro…), muszą dobrze wiedzieć, jak bardzo opłaca się takie odświeżenie wizerunku.
4. Po Twoim projekcie logo dobrze widać, że na nim oszczędzałeś.
Gdy kupuje się samochód dostawczy, nie zawsze stać Cię na najmocniejszy lub najoszczędniejszy model. Kupujesz to, na co się stać, przez co, paradoksalnie, przez jakiś czas ponosisz większe koszty codziennej eksploatacji. Bardzo podobnie jest z wizerunkiem firmy - dobry potrafi przynieść wymierne korzyści. Średni — zawsze tylko przeciętne. Skoro więc odniosłeś sukces po mimo swojego logo, wyobraź sobie, czego będziesz w stanie dokonać, gdy zaczniesz prezentować się w pełni profesjonalnie! Tutaj możesz znaleźć dodatkowy artykuł; Logo cena o ryzyku posiadania taniego logo.
5. Masz logo w kształcie dłoni, puzzla lub łyżwy? A może podróbkę Nike lub dymka z komiksu.
Ten punkt można potraktować żartobliwie, ale problem istnieje nie tylko w anegdocie. Komiksowy dymek stał się materiałem dla setek, jeśli nie tysięcy różnych znaków. Najczęściej spotykane są w nowych, internetowych branżach. Nie da się ukryć, że doskonale do niej pasuje. Zwięzła komunikacja, rozmowa, społeczności, dialog z klientem — gdzie indziej jeden kwadracik z dzióbkiem potrafi powiedzieć aż tyle?
Sukces tego symbolu stał się jego przekleństwem; uniknięcie plagiatu stało się niemal niemożliwe, a o oryginalności nawet nie ma co mówić.
Prawidłowa zmiana logo firmy
w praktyce, czyli 3 kierunki prowadzące
do zupełnie innych rezultatów
w praktyce, czyli 3 kierunki prowadzące
do zupełnie innych rezultatów
Ewolucja — mocniejszy wizerunek zastępuje słabszy.
Gdy wiesz, że musisz zmienić logo, ale niekoniecznie chcesz to robić.
Gdy chcesz wysłać na rynek sygnał o dobrej kondycji i rozwoju, zachowując rozpoznawalność dawnej marki, łagodna ewolucja może być odpowiednią drogą rozwoju. Tak właśnie działają
posiadacze bardzo dużych, rozpoznawalnych brandów, gdy chcą przypomnieć się swoim klientom, bądź zawalczyć o większy udział w rynku.
Podstawowe cechy logotypu pozostają niezmienne. To dzięki nim w nowym znaku ciągle
rozpoznawalne jest dotychczasowe dziedzictwo. To, co nowe, widać w szczegółach:
dopracowanych i pokazujących odświeżoną markę z jak najlepszej strony.
Zalety łagodnej reformy identyfikacji firmy to:
• pozytywny komunikat dla klientów (partnerów, akcjonariuszy…)
• dotrzymanie kroku aktualnym standardom w marketingu
• zachowanie rozpoznawalności znaku pomaga obniżać koszty redesignu.
Rewolucja — nowe narodziny.
Musisz zmienić logo, bo poza nim zmieniło się już wszystko.
Przygotowanie zupełnie nowej marki to jedna z najtrudniejszych decyzji, jaką może podjąć menedżer. Oprócz oczywistych zalet do rozważenia pozostają liczne ryzyka. Nie jest to jednak nigdy operacja odbywająca się w próżni. Najczęściej nowe logo po prostu musi powstać, by wizerunek firmy pozostał dopasowany do jej rzeczywistego charakteru.
Typowe przyczyny rebrandingu to: połączenie firm, przejęcie cudzej marki, zmiana branży czy rozszerzenie działalności. Nokia, która z producenta opon stała się liderem high-tech, jest tu podręcznikowym przykładem. Skoro opony nie były już sprzedawane, nie powinny pojawiać się w materiałach marketingowych ani w logo. Musiała więc powstać zupełnie nowa marka dla starej firmy.
Zalety kompletnej zmiany marki to:
• możliwość zdobycia nowych grup klientów
• dopasowanie wizerunku do nowego zakresu działania
• energia wynikająca z nowego startu
Aby proces przebudowy firmy odbył się w pełni komfortowo, a korzyści były jak największe, warto starannie się przygotować. To zagadnienie omówiliśmy dokładniej w artykule o wdrażaniu identyfikacji firmy.
Korekta — postęp ukryty w detalach. Niezbędna, gdy logo coraz słabiej spełnia swoje funkcje. Najczęstszy przykład takiej operacji ratunkowej to wykonanie profesjonalnej, wektorowej grafiki na bazie amatorskiego rysunku, dotychczas używanego jako logo. Takich firm jest u nas ciągle bardzo wiele. Ich znaki powstawały często przypadkiem, przy okazji tworzenia ulotek bądź strony www.
Gdy nagle okazuje się, że na wzorze wizytówki nie da się rozpoznać drobnego tekstu, a przy powiększeniu znaku na billboardzie widać piksele, ratunek jest tylko jeden — profesjonalny retusz w firmie zawodowo zajmującej się budowaniem identyfikacji wizualnej.
Nawet bardzo zły projekt logo może stać się… zadowalający, jeśli poświęci mu się odrobinę uwagi. Doświadczony projektant wie, co odjąć bądź zmienić w grafice, by spełniała ona techniczne i warsztatowe wymogi.
Zalety retuszu logo to:
• świeży wygląd przy niskich kosztach
• brak konieczności uruchamiania całej kampanii
• wykorzystanie nowych form reklamy
Zobacz także: Kraft Foods zmienia logo 3 razy do roku? O co tu chodzi?
Na koniec poznaj 3 sytuacje, w
których wielkie korporacje
obowiązkowo odświeżają
swój wizerunek firmy
których wielkie korporacje
obowiązkowo odświeżają
swój wizerunek firmy
Typowym przypadkiem biznesowych przetasowań jest historia brandu Aviva. Początkowo zwany CGNU, powstał on w wyniku połączenia się Norwich Union i CGU. Samo CGU było zaś efektem fuzji Commercial Union i General Accident. Aby opanować sytuację przy tak wielu przetasowaniach, popularyzacja nowej marki musi być przeprowadzana wyjątkowo cierpliwie i sprawnie. Aviva, nowa, ale już doskonale rozpoznawana, poradziła sobie z tym doskonale. Poniżej prezentujemy trzy sytuacje, w których korporacje obowiązkowo zmieniają wizerunek firmy.
1. Negatywne bądź nieodpowiadające oczekiwaniom skojarzenia.
Jeśli z dowolnych przyczyn Twoja marka może być kojarzona w sposób zagrażający interesom firmy, zbudowanie nowego wizerunku będzie znacznie skuteczniejsze, niż pozbycie się złej sławy. Wobec takiego zagrożenia warto rozważyć zmianę nie tylko logo, ale i nazwy oraz wszystkich elementów identyfikacji wizualnej.
To, czy nowy znak będzie nawiązywał do poprzedniego, zależy od konkretnego przypadku i tego, jak bardzo chcesz zerwać łączność z dawną marketingową strategią. Poniżej opisujemy trzy sposoby realizacji takiej zmiany. Gdy zagrożona jest sama reputacja marki, najbardziej odpowiednie będzie najczęściej to najbardziej zdecydowane.
Mały wybór kiepskich pomysłów w słabej oprawie graficznej. Tanie rozwiązania oferują ci mały wybór. Niektórzy projektanci tworzą produkt nie oferując ci wyboru między różnymi stylami projektu, lub zapewniając bardzo mały wybór. Wówczas, naliczają dodatkowe koszty za alternatywne rozwiązania. Być może chciałbyś poznać galerię realizacji, która zachwyca wielu — kliknij tu. Amatorstwo i ograniczona liczba formatów, które będzie trzeba przerabiać. Profesjonalne firmy zapewniają projekt w postaci bitmapy i w grafice wektorowej. Oba rodzaje obrazu okazują się w praktyce niezbędne (bitmapy używasz na stronie, zaś wersji wektorowej – np. na wizytówkach). Zwróć uwagę na to, że problemy z tego tytułu pojawiają się z opóźnieniem, np. podczas drukowania wielkich formatów, tłoczenia (lub grawerowania) logo, czy haftu na firmowych ubraniach. Nieprawidłowo opracowane logo będzie w przyszłości powodować kłopoty. Najlepiej zapoznaj się z pełnym artykułem na ten temat.
2. Fuzje, przejęcia i podziały.
To jedna z najbardziej oczywistych, naturalnych niemal przyczyn. Gdy firmy łączą się bądź wykupują, oznacza to wiele zmian dla każdej z nich. Czasami są to operacje finansowe; przeważnie jednak użyczają sobie nawzajem swoich zasobów i grup klientów, a do nowych działań tworzona jest oddzielna, łącząca dwa biznesy marka.
Czasami zmianę wymusza dominujący partner, innym razem firma traci prawa do dotychczasowych znaków towarowych (np. gdy oddziela się od marki-matki). Tak też stało się z naszymi operatorami IDEA, którą dziś znamy pod marką Orange, oraz ERA GSM na którą dziś mówimy T-Mobile.
W takich sytuacjach nie ma powodu, by ukrywać wcześniej używane marki. Wręcz przeciwnie — akcentuj zawsze, że nowa odsłona firmy w pełni dziedziczy potencjał poprzedniczki (np. dopisując „wcześniej znana jako …”). Sprawdzaj znajomość nowej marki wśród klientów; z odnoszenia się do poprzedniej rezygnuj dopiero, gdy ta nowa jest już w pełni samodzielna.
3. Przejrzysta optymalizacja, czyli robienie porządków w portfelu marek.
Rozwijając biznes, często wygodnie jest tworzyć kolejne, «doraźne» marki dla nowych grup produktów, niezbyt pasujących do wizerunku dotychczasowej działalności. Ma to wiele zalet, ale po latach mnogość różnych marek może potencjału nie można rozcieńczać. firmy i generować koszty. Nadchodzi wówczas czas na ujednolicenie przekazu bądź bardziej konsekwentne, określone na nowo podziały.
Wszystkie dotychczasowe marki mogą połączyć się pod nowym, spójnym dla całej firmy logo, bądź też stworzone zostanie kilka stałych grup produktów, od tej pory rozwijanych oddzielnie. Przed takimi operacjami warto dobrze policzyć koszty. Na rynku spotykane są różne modele działania i nie zawsze łatwo jest ocenić, który jest «najlepszy». Posiadanie jednej marki dla wszystkich produktów może obniżać koszty, ale również sprzedaż. Zawsze będzie więc występował tu element inwestycji, strategii i ryzyka.
Aby ryzyko było jak najmniejsze, konieczne są trzy elementy, dokładne przemyślenie, czego naprawdę potrzebujesz, profesjonalne przygotowanie projektów oraz wdrożenie, które pozwoli na pełne wykorzystanie ich potencjału.
Gdzie szukać profesjonalnej firmy od zmiany logo?
Naszymi obserwacjami na temat wyboru właściwej firmy od logo, podzieliliśmy się w tym artykule. Pomiędzy tymi modelami działania istnieje szeroka paleta rozwiązań pośrednich. Na przykład, konieczność technicznego skorygowania znaku może być doskonałą okazją do stylistycznego retuszu.
Niekiedy też to, co było planowane jako drobna modyfikacja, wraz z rozwojem sytuacji zmienia się w kompletny rebranding całej firmy. Dzieje się tak szczególnie często, gdy klient napotka doświadczoną agencję, która potrafi nienachalnie przedstawić pełnię możliwości, jakie wynikają z przemyślenia na nowo wizualnej osobowości firmy.
Dobór odpowiedniej strategii nie musi być więc wykluczający — program redesignu logo i wymiany materiałów marki zawsze można ograniczyć, ale i rozwinąć. Nie trzeba podejmować od razu największych wyzwań, ale warto pamiętać, że tylko gruntowane zmiany mogą przynieść autentycznie imponujące efekty. Oczywiście, mimo wszelkich starań, punkt widzenia może różnić się w zależności od doświadczenia. Jeśli posiadasz więc wiedzę, która pomogłaby rozwinąć ten temat, prosimy podziel się nią w komentarzach do tego artykułu. Dziękujemy.