Kiedy wizytówki jednej firmy powstają w różnych siedzibach, branding „na oko” przestaje wystarczać. Tak jak transatlantyk , pomimo fal i minimalnych wahań kursu trzyma się wyznaczonej trasy, tak księga znaku pełni rolę kompasu, który w każdej sytuacji i każdemu pracownikowi powinna wyznaczyć właściwy kierunek działania. Czym byłaby żegluga bez nawigacji? To nie ograniczenie, lecz potężne narzędzie wsparcia. Chcesz dowiedzieć się jak to działa? Koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Brak księgi znaku, oznacza kłopoty ze spójnością wizerunku
Budowanie globalnej świadomości marki wymaga tego, aby była ona odpowiednio czytelna i odczytywana w każdym miejscu i czasie, w którym występuje. Oznacza to, że nawet, gdy pracownicy mówią dziesiątkami języków i używają różnych alfabetów, wszystkie materiały firmowe posiadają ten sam wizualny charakter i tworzą spójny wizerunek firmy.
Ten efekt można osiągnąć tylko, gdy działają oni według reguł, niewrażliwych na intencje czy prywatną kreatywność.
Księga znaku - standard unikania wizerunkowej wpadki
W języku angielskim księga znaku opisywana jest jako guidelines, standards lub manuals. Wytyczne, standardy, instrukcje obsługi — te terminy pozwalają lepiej zrozumieć znaczenie publikacji, które stanowią podstawowe narzędzie tworzenia identyfikacji wizualnej firmy.
Kiedyś w formie imponujących publikacji, dziś najczęściej jako korporacyjne, wewnętrzne strony www, instrukcje obsługi wizerunku firmy służą pracownikom każdego szczebla w osiąganiu jak najlepszych wyników i pomagają w wyodrębnieniu marki spośród konkurencji.
"W wizerunku firmy demokracja nie istnieje, a przynajmniej nie powinna." - Owocni
W prezentowaniu marki nie powinno być żadnej wolności. Odwrotnie niż przy wielu otwartych, dających swobodę;zasadach nowoczesnego biznesu. Marka nie powinnawyglądać raz tak, raz inaczej; to, co w innych przypadkachmoże być uznane za „twórczy chaos”, tutaj będzie tylkotworzyć wrażenie niedbałości i schizofreniczną rozmaitośćwielu stylów w jednym brandzie. Krótko mówiąc, to, co nie jest zalecone w księdze znaku, jest zabronione. Od sygnatury do maskotek firmowych.
Nie przypadkiem większość takich kodeksów (to następne odpowiednie określenie księgi) zawiera również zestawienia właściwych i niewłaściwych
Przy zarządzaniu tak złożoną strukturą, jaką jest marketing dużej (lub bardzo dużej) firmy, nieporządek jest stanem niemal naturalnym — powstrzymanie tej entropii wymaga koordynacji, kontroli i ogromnych ilości pracy. W większości, wykonuje ją za nas właśnie księga logo i identyfikacji marki, która zawiera w sobie znacznie więcej informacji niż tylko odpowiedź na pytanie jak zaprojektować logo.
Zobacz także: Logo cena. 3 podstępne triki nieuczciwych firm od projektowania logo
Co otrzymujesz w zamian? Opracowanie logo, sloganu, elementów pomocniczych i wszystkich reguł, które składają się na architekturę marki, to poważna inwestycja. Tak jak każdy z firmowych wydatków, może ona okazać się tylko kosztem, bądź też stać się zaczynem przyszłych, większych dochodów.
W marketingowym sensie,
marka to siedziba firmy
Księga identyfikacji wizualnej,
to plan jej architektury
Niezależnie od lokalnych oddziałów czy
mobilnych przedstawicieli, na ogół istnieje rodzaj
kwatery głównej, źródło energii i strategii dla
wszystkich podległych struktur.
Dla biznesu takim silnikiem będzie zarząd i liderzy
wyznaczający kierunki rozwoju przedsiębiorstwa.
Wizerunkowo, rolę tego strażnika-przywódcy spełnia
właśnie księga identyfikacji, określając co jest, a co nie
jest warte zaangażowania i pochwały.
W kształtowaniu zewnętrznego obrazu firmy są tylko
dwie drogi — albo jest to proces otoczony opieką i
kontrolą, albo w ogóle nie można o nim mówić, a
wszystkim rządzi przypadek. Jakkolwiek by to nie
brzmiało, nie ma tu żadnej samodzielności; właśnie
dzięki maksymalnej elastyczności komunikacji spójność
wizerunku i działań firmy jako całości może być dziś
zarządzana tak elastycznie, jak nigdy dotąd...
Twórcza anarchia? W globalnej skali tej twórczości
raczej nie będzie widać; brak porządku zaś na pewno
tak. Choć „wolność” jest lubianym słowem, zapewne nikt
by nie chciał, by firmy, które produkują dziecięce lekarstwa
bądź pasy bezpieczeństwa pozostawały całkowicie
swobodne. Warto się nad tym zastanowić, wyznaczając
rozsądne ramy swojej przyszłej marce.
Przy dostępnej dziś technologii żadne niedoskonałości
komunikacji nie mogą już być usprawiedliwione.
W wizerunku słowo “dlaczego”
jest ważniejsze od “jak”
jest ważniejsze od “jak”
Wiele przedsiębiorstw chętnie widziałoby się jako „lidera, wyznaczającego trendy w branży oraz kreującego postęp technologiczny”; tak też się opisują w swoich misjach, wizjach i raportach. Już sama powszechność tego rodzaju określeń świadczy o dużym ryzyku pustosłowia. Cele i cechy marki nie powinny być dobierane według ich piękna. Gdy nie występuje pokrycie między słowami i działaniami, identyfikacja może okazać się tylko makijażem, który ani nie pomoże w budowaniu wizerunku, ani nie przyniesie pieniędzy.
Gdy księga znaku identyfikacja wskazuje jakieś działania jako obowiązujące, powinna tłumaczyć, z jakich powodów ten właśnie wariant ma być jedynym wyborem wszystkich osób związanych z firmą. Wiele osób może odczuwać skrępowanie tego rodzaju regulaminami. Potrzebne jest wzajemne porozumienie, by mogli oni działać nie tylko w zgodzie z literą, ale i duchem kodyfikowanych księgą zasad prezentacji i identyfikacji firmy.
Poznaj 8 najistotniejszych aspektów projektowania
standardów marki według Jerrego Kuypera
standardów marki według Jerrego Kuypera
Jerry Kuyper w swojej długiej karierze miał okazję
pracować z wieloma podziwianymi liderami brandingu.
Księgi identyfikacji wizualnej AT&T, Cisco, WWF (panda!),
Exxon to tylko niektóre z prac, w których brał udział w
agencjach (Landor, Lippincott&Margulis i inne) bądź jako
samodzielny konsultant.
Gdy ktoś taki tworzy listę najistotniejszych aspektów
projektowania standardów marki, warto poświęcić jej
czas. Oto ona.
Strategia
Skup się na tym, dlaczego coś jest ważne i co firma stara
się osiągnąć w ten sposób zamiast tłumaczyć jedynie, jak
to zrobić.
Obrazowość
Konkretne przykłady są na ogół skuteczniejsze niż
pracowicie spisane instrukcje.
Przystępność
Stwórz materiał zachęcający do pracy. Unikaj żargonu.
Zwięzłość
20 stron może być skuteczniejsze niż 50. Nie publikuj
podręcznika tworzenia wizytówki, gdy możesz po prostu
załączyć wzór.
Szacunek
Miej na uwadze, kto będzie korzystał z identyfikacji.
Nie obrażaj ich inteligencji.
Równowaga
Celem jest utrzymanie proporcji między sztywnością a
elastycznością zasad. Nadmiar którejkolwiek jest tak
samo niebezpieczny.
Cyfryzacja
Stwórz prezentacje w wersji elektronicznej, które
będzie można łatwo przesyłać, modyfikować i drukować
we własnym zakresie. Dla zaawansowanych zastosowań
skuteczniejsza od tradycyjnych książek będzie
korporacyjna, wewnętrzna strona www. W 1987 General
Electric wydrukowało 2.000 400-stronicowych
standardów wizerunku. Po roku ani jeden egzemplarz
nie był już dostępny.
Skala
Korzystanie z rozwiązań cyfrowych/wirtualnych pozwala
lepiej dostosować markę do konkretnych działań i
szybciej reagować na nowe potrzeby.
Dobre prawo pomaga w rozwoju
Złe prawo uszkadza to, co reguluje
Sumienne stosowanie się do zasad zawartych w księdze identyfikacji wizualnej, które zostały niesumiennie określone również oznacza kłopoty. Dokładnie tak, jak niezrozumienie zasad przez zespół nie daje dobrych perspektyw. Rozwiązaniem jednak nie jest całkowita rezygnacja z zasad, lecz opracowanie takich, które są autentycznie pomocne. Jakość identyfikacji daje się później odczuć w codziennych działaniach i wynikach każdego pracownika. Prawdopodobnie, jeśli któreś z zagadnie nie zostało przemyślane odpowiednio głęboko, szybko się o tym dowiesz (choćby z relacji podwładnych, ale też i z raportów finansowych).
"Dobra księga identyfikacji wizualnej to przykład kreatywnego ograniczenia, które marka narzuca sama sobie, aby stawać się lepszą." – Owocni
Jeśli reprezentujesz markę o międzynarodowych aspiracjach w której brakuje skutecznych narzędzi, po prostu skontaktuj się z nami Kliknij tutaj, lub zadzwoń tel. 660 970 980. Z przyjemnością pomożemy Ci opracować skuteczny zestaw reguł, które stworzą czytelny wizerunek firmy, który wygrywa z konkurencją.
Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że to, co napisaliśmy zdecydowanie nie wyczerpuje tematu. Jeśli chcesz rozwinąć ten temat, lub masz ciekawe doświadczenia z własnej praktyki, prosimy podziel się nimi w komentarzach poniżej tej treści.