Spis treści:

Autor:
Andrzej
Sołoduszkiewicz
Projekt nowej identyfikacji wizualnej Melbourne zmienił na zawsze sposób myślenia o tej formie marketingu. Oryginalna koncepcja i natchnione wykonanie katapultowały to miasto ze środka pustyni do roli podziwianego na całym świecie lidera autopromocji. Dopiero na tak doskonałym przykładzie widać rolę świadomego budowania swego wizerunku.
Teraz każde miasto chce być takie, jak Melbourne.
Wizerunek nie stworzy miasta, tak samo, jak firmy. Czy jednak można obyć się zupełnie bez wizerunku? Sytuacja w której oferta jest doskonała, a nikt tego nie widzi, zdarza się nad wyraz często. Taki właśnie problem miało Melbourne, jedno z najbardziej interesujących miast Australii.
Stare logo miasta — połączenie nazwy, greckiej kolumny, słońca, i ptasiego pióra, utrzymanego w jednolitej szarości. Trudno powiedzieć, jaki przekaz miał nieść ten znak. Może, na początku lat 90-tych, gdy powstawał, było to bardziej czytelne. w XXI wieku ten wizerunek musiał się zmienić.

Fakty mówią za siebie. Niedługo po tym, jak przywódcy miasta zdecydowali o odnowieniu wizerunku i wyznaczyli to zadanie profesjonalistom, Melbourne i jego nowa marka zwróciły na siebie uwagę i uznanie całego świata. Warto przyjrzeć się tak inspirującej historii.
Nagle, wszyscy zobaczyli Melbourne na nowo.
Wizerunek miasta, który przyciąga uwagę i inwestycje.
Wizerunek miasta, który przyciąga uwagę i inwestycje.
Za zmianę logo odpowiedzialność wzięła się znana firma od logo Landor, od 1941 roku konsultant i twórca wielu wspaniałych marek. Pracuje on z takimi liderami, jak Alcatel, British Airways, Citroen, Pepsi i dziesiątki innych.
Kluczem do zrozumienia ich koncepcji logo miasta Melbourne jest rozmaitość. Wieloraka, obfita oferta w różnych sferach rozwoju to specjalność Melbourne – miasta, które jest równocześnie liderem w nauce, sztukach pięknych, sporcie, zajmując stałe miejsce w elicie najbardziej rozwiniętych metropolii świata.



Autorzy systemu identyfikacji wizualnej i logo miasta Melbourne zasłużyli na Nobla dziedziny projektowania logo.
Melbourne to wiele miast w jednym. To właśnie musiało stać się widoczne. Koncepcja opracowana przez specjalistów z Landor Associates oparta została na połączeniu zmiennych i stałych elementów graficznych. Nowy symbol miasta zawsze wykorzystuje charakterystyczny inicjał „M” oraz podpis „City of Melbourne”. Wnętrze dużej litery jest jednak zawsze inne – i w tym ukryta jest istota tej koncepcji.
„Projekt «M» stanie się ikoną Melbourne.” - Robert Doyle, burmistrz miasta.
Każda wielka — rozmiarem i ambicjami — marka to coś więcej niż logo.
To system. Doskonale widać to na przykładzie tej identyfikacji. Tego rodzaju idea nie mogłaby być zaprezentowana za pomocą jednego znaku – jej sens i zasada działania jest widoczna dopiero, gdy zaprezentuje się kompletne rozwiązanie. W tym przypadku będzie to np. prezentacja kilkudziesięciu wersji spójnych znaków graficznych oraz przykłady ich zastosowania.
"Melbourne to także największe skupisko australijskiej Polonii."
Jeden znak to tylko mała część całej strategii. Składają się na nią wszystkie elementy, które ogląda docelowy użytkownik: strona www, publikacje, dekoracje z okazji świąt bądź imprez różnego rodzaju… Dosłownie każda rzecz, która związana jest z miastem, może stać się narzędziem komunikacji i perswazji.
Melbourne ma być postrzegane tak, jak to zaprojektowano.
Identyfikacja miasta z zasady jest skierowana przede wszystkim do osób z zewnątrz. To oni mają zostać zainteresowani, a później przekonani prezentowaną ofertą. Ci, którzy doskonale znają dane miejsce oraz lubią i często korzystają z jego zalet, nie muszą na ogół być przekonywani na nowo. Wizerunek ma opowiedzieć pewną historię tym, którzy nie mają możliwości poznać jej samodzielnie. Dlatego właśnie potrzebują go również dobre produkty. Dokładnie tak samo jak w przypadku logo teatru, logo unijnego czy logo firmy sprzątającej.
Sprawdź też: Najlepsze logo na świecie. Zobacz przykład logo idealnego.
Przykładowo, gdy opracujesz nowy rodzaj słodyczy, dużo ryzykowałbyś licząc na to, że wypromuje się sam. Nawet jeśli jest pyszny, na początku nikt nie będzie o tym widział. Również później, jego smak i zalety pozna najwyżej elita koneserów. Zobacz nowe logo miasta Melbourne.

Tylko niewielka grupa osób śledzi rynek i stale wypróbowuje nowości. Wszystkich pozostałych do takiej próby trzeba umiejętnie zaprosić. Władze Melbourne zrobiły to w doskonałym stylu. Mając się czym pochwalić, pochwaliło się skutecznie i przekonująco.

Chcąc, by Twoja oferta została zauważona, warto dołożyć starań, by robiła wrażenie dokładnie tak dobrej, jaka jest. To punkt idealnej równowagi między wizerunkiem a wartością – gdy elementu promocji nie jest ani za dużo (budowanie pozorów), ani za mało (brak komunikacji z odbiorcą).

Każdy, kto chce być liderem, pragnie też być tak postrzegany.
Zaczyna działać wtedy samospełniająca się przepowiednia – sukces tworzy dobrą markę, a dobra marka pomaga przyciągać kolejne sukcesy. A jak wygląda Twoje zdanie na ten temat? Jeśli posiadasz ciekawe informacje wzbogacające pierwotny materiał, prosimy podziel się nimi ze światem w komentarzach na dole tej strony.