Identyfikacja wizualna, która przez lata gromadzi zaufanie i tworzy autorytet, nigdy nie powstaje przypadkiem. To raczej spójna strategia, niż zestaw obrazków; sposób myślenia, a nie sposób drukowania wizytówek. Aby nowy projekt mógł od początku spełniać tak ambitne wymagania, kolejne czynności projektanta i klienta powinny być starannie koordynowane. Doskonale służy temu opisywany proces.
Jak wyglądają podstawowe narzędzia identyfikacji firmy?
Niezależnie od specyfiki przedsięwzięcia, złożone projekty prowadzi się w bardzo podobny sposób. Gdy chce osiągnąć się odpowiednie efekty w odpowiednim czasie, warto mieć przygotowany, sprawdzony i konkretny plan. W tym artykule otrzymasz od nas sprawdzoną receptę na stworzenie perfekcyjnej identyfikacji. Od księgi znaku do ostatniego wzoru firmowej wizytówki.
Identyfikacja wizualna nie dla każdego? Poniższa treści dotyczy firm, które zatrudniają powyżej 50 pracowników, świadczą usługi w modelu franczyzy lub sprzedają produkty w skali większej niż regionalna.
Procedura, która przynosi dokładnie zaplanowane efekty
Oddajemy w wasze ręce konkretny plan. Posługiwanie się nim może być traktowane pomocniczo, bądź też jako nienaruszalny szkielet całego procesu — schemat działań, którego przestrzegać będą wszystkie zainteresowane strony.
Proces tworzenia tożsamości wizualnej (identyfikacji firmy) jest złożony i niełatwy w kontroli. Co za tym idzie, ilość błędów bądź okazji do naruszenia pierwotnych założeń jest większa, niż można by sobie tego życzyć. Każdy, kto uczestniczył w średnim bądź większym projekcie kreatywnym, nie będzie zdziwiony, słysząc o chaosie kompetencji, trudnych do wytłumaczenia przestojach, opóźnieniach i finalnej niespójności.
Sprawdź też: Identyfikacja wizualna firmy - 3 wskazówki.
Dotyczy to każdej ze stron i nie jest niczym zaskakującym uświadomienie sobie rzeczywistego stopnia złożoności realizowanego zadania. Wymaga to organizacji i świadomości planu, który narzuca ograniczenia na każdą ze stron uczestniczących w procesie. Ale spokojnie, jest sprawdzony ratunek.
Pobierz plan tutaj - jest darmowy!
Prezentowany tutaj schemat może być bardzo pomocny w budowaniu i mobilizowaniu kultury współpracy. Gdy ta zostanie osiągnięta, prowadzenie każdego projektu okazuje się być przedsięwzięciem możliwym w inteligentnym zarządzaniu.
Jak wygląda wdrożenie identyfikacji firmy w praktyce?
Niestety tworzenie logo dla wielkiej firmy angażuje na równi agencję i jej klienta. Przedstawiony tutaj schemat uwzględnia ich wzajemne obowiązki i zadania, od początku odpowiednio ustawiając je wobec siebie. Służy temu podział diagramu na Działania Klienta, Działania Agencji oraz Działania Zewnętrzne (w dużym stopniu niezależne od pozostałych).
Typowe procedury budowania nowej identyfikacji marki. Przedstawione w postaci czytelnych schematów, pomogą w prowadzeniu średnich i dużych projektów, mogą też być doskonałą inspiracją w małych.
„Przygotowanie kreacji to tylko część skomplikowanej układanki, jaką jest uruchomienie i finalizacja tak złożonego projektu.”
Przygotowanie kreacji to tylko część skomplikowanej układanki, jaką jest uruchomienie i finalizacja tak złożonego projektu identyfikacji wizualnej firmy. Jeżeli efekty mają być nieprzypadkowe, również klient musi poświęcić swój czas i dołożyć starań, by działania projektantów były sterowane dokładnymi ustaleniami. Płynna współpraca i eliminowanie jakichkolwiek niewiadomych służą najlepiej wszystkim zainteresowanym. Nawet, jeśli wymaga to na początku więcej uwagi, później zwraca się stokrotnie.
Wszystkie niewłaściwe drogi działania powinny być szczelnie zablokowane. Czas poświęcony projektowi przynosi wtedy szybkie i dopasowane do oczekiwań rezultaty. O takiej współpracy, oraz takich efektach marzą przecież zarówno projektanci, jak i ich klienci.
Zobacz także: Jak zaprojektować logo? Poznaj 7 złotych zasad projektowania logo.
Poznaj 4 etapy budowy identyfikacji firmy
Etap I — Analiza i planowanie
Ten etap obejmuje rozpoznanie potrzeb, opracowanie strategii
i dokładny wywiad. Pozwala to na opracowanie kompletnego planu,
stworzenie identyfikacji. Pierwszy etap, nie zawiera jeszcze działań
kreatywnych. Jego zakończenie następuje wraz z akceptacją planu
opracowania wszystkich przyszłych projektów graficznych.
Etap II — Projekt nazwy i logo
Na bazie ustaleń i informacji zebranych w poprzednim etapie powstają
i są badane propozycje nazwy nowej marki. Prace nad logo odbywają
się w podobnym cyklu. Oczywiście mogą rozpocząć się dopiero, gdy
nazwa (i slogan, gdy jej towarzyszy), na pewno się nie zmieni. Niekiedy
na tym etapie korzysta się z porad prawnych i badań na grupie
docelowej. Ten etap kończy się wyborem ostatecznej wersji znaku
(nazwa + grafika).
Etap III — Planowanie wdrożenia i projekt elementów
wizerunku
Ten etap obfituje w szczegóły: zaplanowanie całego wizualnego
i marketingowego otoczenia marki. Wypracowany charakter logo
określa najczęściej wszystkie późniejsze projekty. Powstaje kompletna
lista materiałów; często drukuje i produkuje się ich próbne wersje.
Następnie, wszystkie projekty są akceptowane i przygotowywane do
produkcji. Po zakończeniu tego etapu przygotowane są już wszystkie
działania, które złożą się na zaistnienie nowej marki na rynku.
Etap IV — Wdrożenie i administracja
To pierwszy etap, który (w końcowej fazie) jest już widoczny na
zewnątrz (przez klientów i konkurencję). Określany jest sposób
uruchomienia marki zarówno na zewnątrz (konferencja prasowa,
kampania billboardowa itp.), jak i wewnątrz przedsiębiorstwa
(instrukcje dla personelu każdego szczebla, materiały PR
i reklamowe itp.).
Zwieńczeniem tego etapu i całego procesu jest publiczna prezentacja marki. Identyfikacja firmy to kulminacja działań i ich najbardziej spektakularny element. Współpraca (szersza bądź obejmująca jedynie bieżącą obsługę) jest na ogół kontynuowana; z tego względu etap ten może nie mieć wyraźnego finału, bądź przerodzić się w inne projekty.
"Od klienta zależy to, z jakim materiałem projekt zostanie rozpoczęty. Od projektantów – z jakim zakończony."
W projektowaniu i wdrażaniu identyfikacji wizualnej ważne jest nie tylko to, co się robi, ale też, w jakiej kolejności. Wartość udostępnionego schematu sięga dużo dalej niż powyższe, linearne i skrócone, podsumowanie. Wszystkie etapy są od siebie współzależne, podobnie jak — od rozpoczęcia projektu – zleceniodawca i wykonawca projektu. Od tego pierwszego zależy to, z jakim materiałem proces zostanie rozpoczęty. Od drugiego — z jakim zakończony. Dla finalnego sukcesu niezbędne jest więc pełne zaangażowanie ich obu.
Przewodnik po najbardziej ryzykownej części pracy
Zbyt mało mówi się o tym, co dzieje się dzień po zatwierdzeniu logo.
Po opracowaniu, dyskusji i zatwierdzeniu konkretnych projektów
wkraczamy na obszar mało rozpoznany, gdzie łatwo o omyłki i brak
wytycznych. W jaki sposób logo i opis firmowej kolorystyki zamienia się
w działający na półkach, ulicach i w umysłach klientów wizerunek?
Wdrożenie wizerunku nie ma nic wspólnego ze spoczęciem na laurach.
Dla projektantów oznacza to, oczywiście, zakończenie pewnego etapu
działań, i możliwość planowania dalszych. Przedsiębiorstwo, które
zamówiło i będzie wykorzystywać oddane mu materiały, dopiero
rozpoczyna swoją część pracy.
Projekt wizerunku a rzeczywisty wizerunek to dwie różne rzeczy.
O mistrzostwie agencji świadczy to pierwsze, ale to jakość wdrożenia
jest kluczowa dla satysfakcji klienta. Nie można zaniedbać tego,
co następuje po zakończeniu wszystkich – na ogół ambitnych
i niełatwych – pracach kreatywnych. Satysfakcja towarzysząca
kolejnym prezentacjom próbnych i finalnych wersji powinna mieć swoją
kontynuację również po zderzeniu projektu z rzeczywistością.
Zobacz także: Pozycjonowanie marki produktu na rynku. Kompletny przewodnik.
Przestrzeganie reguł wyznaczonych
przez wizerunek, już samo w sobie go współtworzy
Nawet doskonały i godny nagród projekt identyfikacji nie pomoże firmie, która nie ma determinacji do autentycznego kierowania się zasadami, które wcześniej uznała za godne wdrożenia. Dobrymi przykładami są tutaj logo internetowe AOL, logo miasta Melbourne, czy logo producenta Kraft Foods.
"Po prostu, same reguły nie są warte zbyt wiele, gdy się ich nie przestrzega."
Marki przechodzą prawdziwy test tej determinacji wtedy, gdy dbałość o wizerunek przestaje oznaczać parę miłych słów na stronie www, a zaczyna np. kosztować. Utrzymanie spójności wizualnej dużego przedsiębiorstwa wymaga kontroli i poważnego podejścia nawet do drobiazgów. Dzięki temu możesz mieć pewność, że Twoi przedstawiciele w każdej sytuacji będą wywierać na klientach odpowiednie wrażenie. Gdy priorytety są płynne i naginają się do okoliczności („kryzys! W tym roku wszystkie wizytówki firmowe będą czarno-białe”), lub nie ma ich w ogóle — i będzie to bardzo wyraźnie widać.
Lista kontrolna implementacji marki
to dokument, który przydać się każdej
przechodzącej zmiany firmie
Pobierz dokument i sprawdź, czy w swoim projekcie uwzględniłeś wszystko to, co ważne. Lista zmodyfikowana według Twoich potrzeb może być krótsza bądź poszerzona o odpowiednie elementy. Dokładny zakres będzie zależał od specyfiki branży i konkretnej marki.
Pełen wykaz odpowiada potrzebom firmy o globalnym zasięgu. W takim wypadku, opracowuje się również oddzielne materiały dla działów (branżowych bądź krajowych), spięte w całość nadrzędnym, korporacyjnym stylem. Lista wdrożeniowa może przydać się również na samym początku pracy, gdy dokumentuje się dopiero rozmiar przyszłego zadania. Odnosząc się do niej można w łatwy sposób określić, jak obecnie komunikuje się marka. Pozwala to zaplanować ewentualne zmiany i na bieżąco, z wyliczeniem w ręku, nadzorować następstwo prac.
Dobra identyfikacja bazuje na regułach
określających nie tylko wygląd,
ale przede wszystkim zachowanie marki.
Styl wypowiedzi, atmosfera budowana przez kampanie reklamowe, a nawet ton głosu sprzedawców — wszystko ma znaczenie dla obrazu naszej marki, jaki powstaje w umyśle klienta. To on jest właśnie, ostatecznie i niepodważalnie, prawdziwym wizerunkiem marki. To właśnie ten istniejący realnie, a nie planowany i opisywany obraz marki ma kluczowe znaczenie dla jej wyników.
Przepis na dobrą tożsamość wizualną marki jest schematyczny. Zbuduj strategię, wyznacz cele i realistyczny plan, znajdź odpowiednich ludzi do odpowiednich zadań w odpowiednim czasie i… ciesz się rezultatami.
Jeśli masz ciekawe doświadczenia związane z “wodowaniem marki” prosimy podziel się nimi w komentarzach do obecnego artykułu.