Choć może wydawać się to zaskakujące, największą zaletą logo może być element, którego ono wcale nie zawiera. Kreatywne użycie kontry, pozbawionej wypełnienia pustej przestrzeni w znaku graficznym, potrafi zaskoczyć i zachwycić. Poznaj najlepsze światowe przykłady zastosowania logotypu w kontrze.
TOP 10 logotypów wykorzystujących negatywną przestrzeń
Przykładem takiego logo może być opisana przez przez psychologa Edgara Rubina waza. Rysunek naczynia utworzony przez symetrycznie odbity męski profil.
Kontra nie jest więc samodzielnym bytem
graficznym - istnieje tylko wtedy, gdy widoczny
jest pierwotny obiekt, wyodrębniający ową
“ujemną przestrzeń” z tła.
Poniżej prezentujemy 10 najbardziej znanych, współczesnych przykładów negatywnej przestrzeni. Samo pojęcie kontry znane było już w starożytności. Na przykład w projektowaniu ogrodów wykorzystywane jest japońskie pojęcie kontry, tzw. Ma.
Sprawdź też: 10 najsłynniejszych maskotek firmowych na świecie. + Polskie przykłady.
Miejsce 10: Salmovac
S jak super. Projektanci ze szkockiego studia graficznego
Aurora dostali oryginalne zadanie — zaprojektować znak
dla producentów szczepionek dla… ryb. Przemyślana nazwa
(od ang. salmon vaccination) i uzupełniające hasło
reklamowe zapewniają komplet informacji na temat
wizerunku firmy.
Bardzo charakterystyczne "S" zbudowane z powtórzonego
kształtu płynącej ryby czyni tę identyfikację kompletną.
Miejsce 9: Short film festival
Światowa ikona kina to gotowy materiał na identyfikację
festiwalu filmowego.
Nic dodać, nic ująć. Poza podpisem i dwoma kształtami
nie ma w tym projekcie właściwie nic, a i tak każdy
rozpozna wielkiego Charliego. Tak właśnie działa dobrze
użyta kontra. Zobacz też inne przykłady logo galerii,
teatrów i muzeów.
Miejsce 8: Ogden plumbing
Hydraulicy nie należą do najczęstszych klientów agencji
reklamowych. Nawet, gdyby ten znak nie był tak dobry,
jak jest, zasługiwałby na pochwałę już za poważne
podejście do kwestii tożsamości wizualnej tak
“nieglobalnego” biznesu. Matt Everson, projektant
znaku Ogden Plumbing, eksperymentował z wieloma
kompozycjami postaci i narzędzi.
Rezultat doskonale przekazuje komunikat o zaletach
oferty: terminowości, bezpośredniości i gotowości do
działania.
Miejsce 7: Concealed Logo
Znak graficzny inicjatywy "Nadzieja na Pokój"
opracował amerykański ilustrator Ronald J. Cala II.
Poważane nazwisko oraz niezwykłe zdolności sprawiły,
że jego prace goszczą w prawie każdym rankingu
kreatywnego użycia przestrzeni w logo.
Trudno się temu dziwić, gdyż tak błyskotliwe
połączenie relatywnie skomplikowanych kształtów
to wyjątkowe osiągnięcie nawet na tle bohaterów
tego artykułu.
Miejsce 6: Human
Przy tak delikatnych tematach jak leczenie płodności
dyskrecja i elegancja znaków z "drugim dnem" jest
szczególnie pomocna.
Opracowane przez agencję Social UK lekarskie logo
gabinetu Human™ (ang. człowiek) to przykład
taktownego, ale czytelnego przedstawienia branży
za pośrednictwem samej grafiki. Kto chce wiedzieć,
zobaczy w tym logo wszystko, co potrzeba.
Miejsce 5: Michael Jackson
Stylowe pożegnanie. Gdy uroczystości pogrzebowe
danej osoby wymagają opracowania specjalnego,
unikalnego logotypu, wiadomo, że chodzi o nie
byle kogo. Mało kto był "nie byle kim" do tego
stopnia, jak król popu, niedościgły Michael Jackson.
Wykreowany przez niemiecki oddział BBDO i studio
Schönheitsfarm grafika logo łączy klasyczny wzór
żałobnej wstążki ze słynnym krokiem tanecznym,
opracowanym przez samego Mistrza.
Miejsce 4: Telewizja NBC
Jak wiele może dodać wartości wykorzystanie kontry,
widać wyraźnie na przykładzie zmiany logo NBC
w latach 1979 – 1986. Oczywiście, ta szacowna marka
korzystała wcześniej z całej serii znaków; najciekawsza
jest jednak właśnie ta ostatnia zmiana logo. W wersji
z 1979 zasadnicza zawartość projektu jest taka sama:
biały paw z kolorowym ogonem towarzyszy nazwie firmy.
Tym, co dało nowemu (od 1986 r.) projektowi całkowitą
przewagę, jest właśnie wykorzystanie "białej" przestrzeni.
Paw przestał być prostym rysunkiem; zlał się optycznie
z otoczeniem, wprowadzając element zaskoczenia
i harmonię wynikającą z usunięcia zbędnych elementów.
-wzorowy redesign!
Miejsce 3: Carrefour
Przyczajona litera, ukryty znak. Powszechnie znane
logo Carrefour zawiera pewien mniej powszechnie
znany element. Zanim zaczniesz czytać, przyjrzyj się
mu jeszcze raz.
Stworzone w 1966 r. logo to oczywiście coś więcej
niż dwie różnokolorowe strzałki (symbolizujące
spotkanie w centrum handlowym) — gdy wypełni się
przestrzeń pomiędzy nimi, wielki inicjał pojawia się
jak wyczarowany. Odmiennie od wielu innych, akurat
to logo oglądane jest najczęściej na tle nieba (jako
oznakowanie budynku). Otwarta przestrzeń
wspomaga tę iluzję znacznie bardziej niż wydruk na
jednolitym, białym tle. Poznaj lepiej tego twórcę logo.
Miejsce 2: Znak graficzny WWF
Najsłynniejsza panda na świecie. Jak rzadko które
logo, znak graficzny WWF stał się ikoną
funkcjonującą na prawach samodzielnej grafiki,
a uroków kontry niemal nikt już nie zauważa. Jest
to jedno z tych zwierząt, które z racji umaszczenia
stanowi świetny model do wszelkich graficznych
przedsięwzięć. Przedstawienie pandy za pomocą
kilku plam czerni wydaje się dziś najbardziej
oczywistym z rozwiązań. Niekoniecznie musiało
być tak w latach 60-tych, gdy powstawał tak słynny
dziś znak.
Obecnie Fundusz używa nazwy "World Wide Fund
for Nature", nie modyfikuje jednak grafiki ani skrótu
w logo. Trudno się temu dziwić — niełatwo byłoby
poprawić rozwiązanie doskonałe.
Miejsce 1: Logo formuły pierwszej
Grand Prix w dziedzinie wykorzystania kontry
przypada teamowi odpowiedzialnemu za projekt
samochodowego logo Formuły 1 — prestiżowemu
cyklowi wyścigów samochodowych, jednemu
z najdroższych sportów na świecie. Co ciekawe,
powstałym ok. 2000 r. znakiem F1 nie chwali się
żadna znana agencja. Nie wiadomo więc, kto jest
jego autorem.
Co powinno budzić uznanie, element w kontrze
nie jest tu jedynie pomocniczym efektem graficznym,
który mógłby zostać pominięty bez szkody dla
czytelności znaku.
Ukryta w pustej przestrzeni cyfra to samodzielny
i niezbędny element kompozycji, bez którego
główna nazwa (czyli oczywiście F1) pozostałaby
niezrozumiała.
Jak często bywa, geniusz tkwi w prostocie:
tylko jeden kolor, żadnych zbędnych efektów,
dopasowana i odpowiednio zmodyfikowana
typografia to już właściwie kompletny opis tego
projektu. Mało? Wręcz przeciwnie — w dziedzinie
oddania charakteru marki i czytelności to logo
zasługuje na pierwsze miejsce na podium.
Coś z niczego, czyli kreatywne podejście do projektowania
Coś z niczego — twórcze podejście do logo pozwala zamienić pustą, obojętną przestrzeń w wyróżniający element znaku i samej marki. Nawet jeśli jest to tylko fajna sygnatura.
"Negatywna przestrzeń to graficzny odpowiednik kalamburu."
Podobnie jak jedno lub kilka słów może nagle zyskać dodatkowe, najczęściej dowcipne, znaczenie, tak przez odpowiednie ustawienie grafiki naszym oczom w na pozór ukazuje się nowy, nie zauważany wcześniej obraz.
Zobacz także: Przegląd logo polskich spółek giełdowych 2010.
Oczywiście nasze wskazania są bardzo sugestywne, być może w Twojej opinii ten ranking powinien wyglądać inaczej. Jeśli posiadasz ciekawe wiadomości na temat zastosowania negatywnej przestrzeni w logo, prosimy podziel się nimi w komentarzach do tego artykułu.