Projektowanie stron

Web design

Marketing internetowy

Agencja marketingowa

Projektowanie logo

Branding

Tworzenie nazw

Naming

Przekonujące treści

Copywriting
Najlepsze praktyki
Czyli skuteczne rozwiązania
Trendy i inspiracje
Uczta dla oczu i wyobraźni
Ikony i ich historie
Światowe symbole perfekcji
Before & After
Jak poprawia się doskonałe?
Wskazówki ekspertów
Blog, biblioteczka, odpowiedzi.
OWOCNY HIT ******
Kompletny przewodnik
po tworzeniu logo
dla właścicieli firm.
Idź do artykułu Pobierz artykuł jako eBook
Grafik z żółtymi pędzlami i projektant z logo Supermana na piersi

Tworzenie logo firmy

Kompletny poradnik od naszych projektantów dla właścicieli małych firm.

Grafik z żółtymi pędzlami i projektant z logo Supermana na piersi

Tworzenie logo firmy

Kompletny poradnik od naszych projektantów dla właścicieli małych firm.

Chcesz stworzyć wyjątkową firmę i szukasz idealnego logo?
Mądrze, bo dobre logo pomoże Ci rozwinąć biznes szybciej.

Ale jak zaprojektować symbol, który przekona każdego klienta?
Jaki rodzaj kształtu zapewni optymalną przyjemność dla oka?

Co sprawia, że logo pozostanie piękne pomimo upływu dekad?
Które kolory sprawdzą się najlepiej w przypadku Twojej branży?

Napisaliśmy ten przewodnik dla właścicieli małych firm.
Stał się tak popularny, że cytuje go cała fachowa prasa:

Puls Biznesu
Logo magazynu Nowy Marketing
Forbes
Własny Biznes

Zdradzamy tu każdy sekret udanego procesu projektowego. Pokazujemy fajne przykłady i wyniki ważnych badań naukowych.

Temat jest obszerny i bardziej złożony niż się wydaje,
ale objaśniamy go w najprostszy i najkrótszy możliwy sposób.

Pamiętaj: zawsze możesz liczyć na naszą pomoc!
Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie Twoje pytania.
Oferujemy bezpłatne konsultacje przez e-mail lub telefon.

Czytasz aktualizację z 2020 roku.

Stare wersje są tu.

Tworzenie logo firmy.

Tworzenie logo firmy jest jednym z najważniejszych aspektów identyfikacji wizualnej biznesu.

By zwiększyć napływ interesów poprzez przyciągnięcie uwagi klientów, logo musi być dobrze zaprojektowane i przyciągające wzrok. Wielu właścicieli firm nie docenia wagi logo biznesowego i nie zamawia porządnego projektu dla swojej firmy.

Szkic ukazujący proces tworzenia logo Vinest. Tworzenie logo

Szkic do tworzenia logo “Herald Opracowywanie logo

Szkic pokazuje jak tworzy się logo Adorato. Wykonanie logo

Należy pamiętać, że wszystkie międzynarodowe firmy mają swoje znaki firmowe, które klienci rozpoznają na pierwszy rzut oka. Sam ten fakt pokazuje jak ważne jest posiadanie własnego wzoru logo firmowego. Jak więc w praktyce wygląda profesjonalny proces projektowania logo dla firmy? Poniżej zdradzamy kilka tajników naszej kuchni.

Jak wyglądają najlepsze wzory logo firm na świecie?

Przykłady pokazujące tworzenie różnych znanych logo firm.

ABC samodzielnego tworzenia logo dla firmy.

Najlepsze wzory i przykłady logo dla firm, zdają się opowiadać tę samą historię. Kreatywność w tworzeniu znaków graficznych jest nieograniczona, a wiele idealnych opcji jest wciąż dostępnych. Tworząc i projektując logo musimy wziąć pod uwagę wiele czynników mających wpływ na sukces. Przede wszystkim logotyp musi odzwierciedlać charakter firmy, a także przyciągać uwagę klientów danej branży. Wykonanie logo, to wcale nie jest łatwe zadanie.

Szkic projektu logo “mori” Logo Tworzenie

Projekt logo G. Stwórz logo

Szkic pokazuje projektowanie logo sunset surf. Tworzenie-logo-firmy

Jeżeli firmie uda się zrobić dobre pierwsze wrażenie, dużo bardziej prawdopodobne jest, że uda się jej pozyskać zaufanie klienta lub sfinalizować bardziej korzystną transakcję. Wspaniałe loga dla firm mogą pomóc firmą wyglądać bardziej wiarygodnie i atrakcyjnie. By firma mogła przełomowo zaakcentować swoją obecność na rynku, musi mieć znak graficzny, który będzie oryginalny i zapadający w pamięć.

Bez względu na to czy jest to logo dla firmy dziecięcej, logo warsztatu, marki samochodowej czy logo pizzerii, cukierni. Kreatywne znaki firmowe pomogą w określeniu charakteru danego biznesu.

Co należy uwzględnić w każdym procesie projektowania? Czyli o reklamowej kolorystyce, wzorach i czcionkach.

Zawsze sugerujemy klientom, że podczas tworzenia dobrego logo dla firmy warto skupić się na jedenym konkretnym i bardzo mocny kolorze. Pozostałe kolory powinny być raczej uzupełnieniem. Pomaga to w łatwym rozpoznawaniu marki i szybkiej identyfikacji. Czcionki użyte w logo firmy są w większości dość wyszukane i bardzo ekscytujące. Jak już wspomniano wcześniej, muszą się one dobrze komponować z charakterem branży, którą reprezentują. Dozwolone jest tu prawie wszystko. Wskazane jest stworzenie własnej unikalnej i niepodrabialnej typografii. Raczej kiepskim pomysłem jest używanie standardowego zestawu, którego konkurencja może użyć już jutro, aby się do nas upodobnić.

Jeśli interesuje Cię wykonanie logo przez profesjonalną firmę, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Możesz obejrzeć ją, klikając tutaj - jest bezpłata. Z przyjemnością zajmiemy się opracowaniem logo, z którego będziesz dumny.

Małpy podziwiają, jak wygląda identyfikacja wizualna marki w postaci banana

Jak dobre logo zarabia dla firmy?

Dlaczego niektóre znaki od razu zdobywają zaufanie
i sympatię podczas gdy inne pozostają niezauważone?

Już niedługo Twoje nowe logo stanie się centralnym punktem reklam. Pojawi się wszędzie. Na szyldzie, wizytówce, ofercie i firmowej stronie.

Już za chwilę tysiące osób oceni Twoją firmę jednym spojrzeniem.
Ich mózg w ułamku sekundy, stworzy bardzo silne pierwsze wrażenie.

To, co sobie pomyślą, będzie miało ogromny wpływ na Twoje zyski.
Jeśli Twoja firma wyda im się amatorska, ludzie pójdą do konkurencji.

Mózg myśli obrazowo.

Prawie połowa mózgu zaangażowana jest w przetwarzanie grafiki.
50%

Prawie połowa mózgu zaangażowana jest w przetwarzanie obrazu.

70 % Informacji o marce dostarczanych jest do mózgu za pomocą wzroku
70%

Informacji dostarczanych jest do mózgu za pomocą wzroku.

Trzy osoby ukrywają twarz w dłoniach krytykując kiepskie logo firm
1/10
sekundy

Tyle czasu trwa emocjonalna ocena
tego, na co patrzymy.

Większość ludzi nie ma pojęcia o psychologii projektowania.
Choć każdy podświadomie czuje jakość marki widząc jej znak.

Niedbale zaprojektowane logo podkopuje każdy biznesowy autorytet.

Amatorsko wyglądające logo będzie dużą przeszkodą w szybkim rozwoju marki!

Główny powód, dla którego logo wygląda amatorsko, to oszczędności.
Amator w kilka minut wykona pracę, która fachowcom zajmuje wiele dni.

Ignoruje wpływ jaki litery, kształty i kolory mają na psychikę klientów. Pozbawia firmę szans na duży zysk, płynący z mądrego projektu marki.

Każdego dnia poprawiamy znaki, które zdawały się być dość dobre.
Sprawiamy, że skutecznie działają, a przy okazji dobrze wyglądają.

Przeszłe i obecne projekty logo Polskiej Fundacji Filmowej

Logo Polskiej Fundacji Filmowej odbierało instytucji autorytet i renomę.
Idea łączenia orła z filmem była wporządku, ale wymagała sporo pracy.

W finale udało się nadać fundacji blask godny światowych ikon filmu.
Projekt jest teraz bardzo czytelny. Pomysł prosty, a wykonanie solidne.

Przykład projektu logo firmy Polskiej Fundacji Filmowej

Trudno zdefiniować dobre logo, ale łatwo je rozpoznać, gdy jest gotowe.
W każdym przypadku będzie ono proste. Proste w mądry sposób.

Dzięki prostocie przyciąga właściwych ludzi i zapada im w pamięć.
Wyróżnia Cię od konkurencji i staje się niemożliwe do zignorowania.

3 cechy prostego logo

Logo firmy online WWF
Jasne

Zrozumiałe bez wysiłku.
W myśl prostej zasady:
- Nie każ mi myśleć!

Tworzenie loga firmy na przykładzie Nike
Rozpoznawalne

Pozytywnie wyróżniające. Nie do pomylenia z żadną konkurencyjną firmą.

Projektowanie logo na przykładzie loga Coca-Coli
Ponadczasowe

Ignorujące aktualne modne i przemijające trendy. Proporcjonalne.

To właśnie prostota pomaga rozkręcić nową firmę szybciej.
Coroczny raport z badań agencji Siegel & Gale jest zdumiewający.

Najprostsze marki radzą sobie o 330% lepiej od konkurencji!

     64% klientów jest gotowa płacić więcej za prostsze doświadczenie.

     61% więcej rekomendacji marki zawdzięczają prostej komunikacji.

Oto powód dla którego giganci upraszczają wizerunek do minimum.
Spójrz, jak te marki wyglądały kiedyś. Zdziwisz się, gdy klikniesz guzik.

Zastrzeżenie logo na przykładzie znanych marek Trzy rodzaje projektów logo
Zobacz jak te marki wyglądały kiedyś. WRÓĆ

Proste jest mądre, ale jego zaprojektowanie nie jest łatwe. Początkowa ilość wytycznych i informacji na temat firmy jest ogromna.

Praca projektanta logo polega więc na redukcji podstawowej złożoności.
Wyciągnięciu esencji z idei. Opracowaniu czytelnego skrótu myślowego.

Logo dla jednego z naszych klientów miało mówić naprawdę dużo.
Właściciele agencji Voyage (z ang. Podróż) stawiali na magię egzotyki.

Tworzenie logo firmy turystycznej Jak stworzyć logo firmy na przykładzie
Sprawdź efekt prac nad marką Voyage. WRÓĆ
Przedsiębiorcy zbyt często mylą prostotę z minimalizmem.
Nam chodzi przecież o to, by nasza marka była dla klientów
jasna i oczywista, a nie minimalistyczna.

Warto zrozumieć, że nikt nie stworzy loga, które spodoba się każdemu.
Takie logo nie istnieje. Nie istnieje nawet kolor, który lubili by wszyscy.

Na szczęście wcale nie chodzi o to, aby się wszystkim podobać. Nasz mózg odbiera logo w kontekście komunikacji, a nie dekoracji.

Logo nie ma trafiać w gusta, tylko przynieść firmie jak największy zysk. Wyróżnić się, wywołać korzystne skojarzenia i zostać zapamiętanym.

W prawdziwym świecie nikt Cię nie pyta, czy logo
Ci się podoba. Patrzysz i od razu wiesz,
czy ufasz tej marce, czy nie.

Korporacje znane są z wydawania milionów dolarów na projekty logo. Dobrze rozumieją, że zły projekt będzie miał fatalny wpływ na markę.

Na co przeznaczają są tak duże kwoty? Głównie na badania naukowe. Badają wszystko co może mieć wpływ na globalny sukces finansowy.

Dowiedz się jakie dokładne wnioski płyną z tych wszystkich badań. Następnie wykorzystaj je w małym biznesie, by osiągać duże rezultay.

Piszemy o tym bardzo dokładnie w dalszej części tekstu.
Najpierw zerknijmy na częste błędy popełniane podczas startu.

Błędy popełniane w trakcie projektu logo

3 podstawowe błędy projektowe.

Jak unikać kosztownych pułapek podczas procesu tworzenia logo dla nowej firmy?

Świetne marki mają te same receptury. To wiedza plus dużo, dużo pracy. Największym błędem przedsiębiorców jest brak świadomości tej wiedzy.

Część agencji wykorzystuje ten fakt, stosując automat do tworzenia logo.
Inne projektują znaki puste. Ładne, ale bez żadnej biznesowej wartości.

Jeszcze inne chodzą na skróty kopiując dobre znaki. To kończy się źle. Konsekwencje używania plagiatu spoczywają na firmie używającej logo.

Wszystkie błędy mają taką samą cenę.
Kosztują firmę ograniczeniem przyszłych zysków.

Jeśli Twój potencjalny klient zamiast najniższej ceny woli dobrą jakość,
to dojrzały wizerunek Twojej marki jest strategicznie ważnym projektem.

Dla firm, które chcą prezentować wysoki standard, stworzyliśmy test. Pomaga on uniknąć większości typowych pułapek projektowych.

Jest prosty i krótki. Można go pobrać klikając tutaj.

Przedsiębiorcy nieustannie popełniają 3 podstawowe błędy.

Jakich błędów musi się wystrzegać projektant logo?

Błąd 1:
Przekombinowana idea - czyli wiele pomysłów w jednym logo.

Szefowie często zapominają, że logo otrzyma tylko kilka sekund uwagi.
Jeśli nie jest proste, nie dotrze w tym czasie do podświadomości klienta.

Ludzie nie mają zwyczaju zastanawiać się czy deszyfrować sensu logo. Znaki „wszystkomające” z natury są niejasne i nie zapamiętywane.

Projektowanie logo firmy - jakich błędów unikać?

Błąd 2:
Dosłowne ilustrowanie tego, czym zajmuje się firma.

Google nie umieszcza w logo komputera, Ikea mebli a Philips suszarek.
Dobre marki nigdy nie są dosłowne. To cecha amatorskich znaków.

Logo zawsze występuje w kontekście, obok zdjęć, czy tekstów firmy.
To ten kontekst zawsze tłumaczy, czym zajmuje się dana firma.

Nie ma żadnej potrzeby, by logo pokazywało to raz jeszcze.
Logo powinno realizować znacznie ważniejsze zadania marketingowe.

Jak zaprojektować logo firmy bez wpadek?

Błąd 3:
Tworzenie projektu
w nieodpowiednim miejscu.

Podejrzanie tanie oferty i szablony z programów to przepis na kłopoty.
Żadna z tych dróg nie kończy się logiem posiadającym cechy dojrzałości.

Inwestycja w promocję ogólnie dostępnego gotowca to kiepski pomysł.
Po co pracować nad nieunikalną marką, której może używać każdy.

Najlepszą ochroną przedsiębiorcy jest zdobycie
podstawowej wiedzy na temat projektowania
skutecznie działających symboli.

Najcenniejsza wiedza pochodzi od najpopularniejszych marek świata.

Na szczęście w dalszych rozdziałach dzielimy się całą tą wiedzą. Pokazujemy, jak jej użyć do szybkiego rozwinięcia małej firmy.

Teraz zobaczmy pokrótce przykładowy scenariusz projektowy.
Jego podstawowe założenia to stosować tą wiedzę w praktykce.

Jak stworzyć logo firmy w prosty sposób?

Owocny proces projektowy

Poznaj etapy projektowe, dzięki którym logo
zachwyca już od pierwszego spojrzenia.

Próba zdefiniowania procesu logo jest jak próba odpowiedzenia
na pytanie: „ile czasu zajmuje wymyślenie doskonałego pomysłu?”.

Doświadczenie w procesie pozwala nam zamknąć zlecenie w 7 dni. Oczywiście, w trybie ekspresowym. Z reguły logo dojrzewa trochę dłużej.

Klienta zawsze kłopocze myśl, że logo może mu się nie spodobać.
W Owocnych obiecujemy sukces i potrafimy go zagwarantować.

Nie kończymy pracy, dopóki klient nie jest w pełni zadowolony.
Tworzymy kolejne projekty od podstaw - bez ukrytych kosztów.

Nasz proces zaprojektowany jest pod 100% gwarancję satysfakcji.
Co ważniejsze, zamknięty jest w bardzo rozsądnej cenie.

Warto podejrzeć nas przy pracy.
Wystarczy przewinąć fotografie w bok.

6 etapów projektowania dojrzałego znaku.

W praktyce przebieg prac zawsze dopasowany jest indywidualnie. Działamy według wielu różnych metodologii w zależności od celu.

Poniższy scenariusz jest poglądowy. Powstał tylko dla potrzeb tej treści. Prezentujemy w nim ważne zagadnienia, by dać Ci wgląd i inspiracje.

Etap 1 Strategia
W biznesie prowadzą Ci, którzy rozumieją
swoich klientów lepiej niż ich konkurencja.
Strategia wyjaśniająca jak stworzyć logo firmy

Po pierwsze, musimy dobrze zrozumieć klientów naszych klientów.
W jaki sposób ci ludzie dokonują wyboru? Jak powinni się u nas czuć?

Musimy poznać konkurencję i zrozumieć zasady konkurowania.
Szukamy okazji do tworzenia przewagi nad podobnymi markami.

Opracowujemy osobowość marki.
Tak jakby była ona człowiekiem.

Tworzymy mapę złożoną z setek skojarzeń.
I wypatrujemy oznak przyszłego sukcesu.

Rozpoznawalne logotypy powstają tylko z jednego składnika. Zidentyfikowanie tego składnika to najważniejsza część tego etapu.

Tylko wyjątkowe idee będą warte szkicowania.

Etap 2 Szkic
Istnieje prosty sposób na stworzenie dobrego znaku.
Wystarczy wybrać go z setki stworzonych wcześniej.
Ilość to najlepszy sposób na jakość!
Szkice przedstawiające wzory logo firmy

Na tym etapie używamy mapy skojarzeń, kartki, ołówka i umysłu.
Dopiero szkice wskazują, które pomysły są złe, a które obiecujące.

Szkicowanie na papierze jest szybkie, gdy liczy się idea, a nie detal.
Pozwala to podjąć lepsze decyzje, na czym skupić uwagę odbiorcy.
Co wpadnie w oczy najpierw, a czemu damy mniejsze znaczenie.

Na 100 zarysów może 10 jest wartych dalszego rozwijania.
Najlepsze z nich poddajemy procesowi dopracowywania.

Etap 3 Szlif
W logo nie ma czegoś takiego jak detal. To właśnie te
subtelne szczegóły stanowią w finale całą różnicę.
Szkice przedstawiające proces projektowania logo

Czasami nazywamy ten etap „perfekcjonizacją”.
Nadajemy tu całej formie ponadczasowy charakter.

W praktyce ten proces jest częścią każdego kolejnego etapu.

Chcemy, aby całość stała się prawdziwą wizualną ucztą dla oka. Wywołujemy uczucie ideału, wspomagając się siatkami i geometrią.

Wyrafinowanie opiera się na konsekwencji w podejściu do proporcji. Eksperymentujemy dziesiątki razy w poszukiwaniu harmonii i elegancji.

Jak dokładnie uzyskuje się kształt o optymalnej przyjemności dla oka?
Tego dowiesz się z rozdziału „Anatomia Kształtu” w dalszej częsci treści.

Etap 4 Wektor
Grafikę wektorową można powiększać do dowolnych
rozmiarów bez utraty jakości. W dużej skali łatwiej
przeprowadzić testy i wychwycić niuanse.
Wektorowe logo w programie graficznym Przykład projektu logo wykonanego na wektorach w programie Adobe

Szkice powołujemy do życia w programie graficznym.
Rezultatem prac jest kolekcja czarno-białych form logo.

Ważne jest, aby na tym etapie nie wywierać wpływu kolorem.

Chcemy, aby cała nasza uwaga była skupiona tylko na formie.
Pozwoli to lepiej wychwytywać drobne subtelności kształtu logo.

Finalny znak będzie często eksponowany właśnie w takiej postaci.
Na przykład na pieczątce, grawerze czy czarno-białych wydrukach.

Współczesny znak musi być rozpoznawany również w miniaturze:
jako ikona w telefonie czy obok maleńkiego komentarza na Facebooku.

Zwykłe logo nie może zostać pomniejszone, bo stanie się nieczytelne
Dlatego na tym etapie przygotowujemy też responsywne ikony znaku.

Gdy wszystkie formy wektorów są już gotowe, poddajemy je testom.
Czy są czytelne z daleka? Jak wygląda kontra, biały na czarnym tle?

Jeśli wszystko jest w porządku, startujemy z psychologią barw.

Etap 5 Kolor
Czerwień Ferrari czy fiolet Milki? Stworzenie własnej
palety barw zapewnia wyjątkowość i klasę
nawet najmniejszej firmie świata.
Projekt w kolorach dobrego logo firmy

Warto świadomie wywoływać niepowtarzalny nastrój.
Dlatego starannie dobieramy każdą składową odcienia.

Niestety nie wszystkie barwy można odwzorować w praktyce.
Monitor podświetla kolory, ale papier czy ściana tego nie zrobią.

Szukamy kolorów, które wyróżniają i wzbudzają właściwy nastrój
i testujemy je, by mieć pewność, że można dopasować firmowe farby.

Psychologia koloru w biznesie to dobrze zbadany naukowo temat.
Poświęciliśmy mu krótki, ale ważny rozdział na dole tej publikacji.

Etap 6 Start
Wszystko co potrzeba, by rozkręcić
nową markę na dobre.
Księga wyrażająca identyfikację wizualną Corporate Identity - Przykład księgi identyfikacji wizualnej

Utrzymywanie spójnego wizerunku to klucz do rozpoznawalności.
Dlatego przygotowujemy instrukcję ekspozycji logo lub księgę znaku.

Opisujemy zasady korzystnej ekspozycji, definiujemy kolory.
Projektujemy spójne wizytówki, pieczątki i grafiki społecznościowe.

Czasami tworzymy kompletny wygląd wnętrz sklepu, biura czy lokalu. Zakres tych prac zawsze zależy od indywidualnych ustaleń z klientem.

Na tym etapie przygotowujemy też piękne, responsywne formy znaku.
Aby logo było czytelne w minimalnych rozmiarach, np. w telefonie.

Prezentacja jak stworzyć logo firmy

W finale przygotowujemy do 60 plików niezbędnych do pracy w firmie. Wersje pionowe i poziome. Jednobarwne. Na czarne tło, do graweru itd.

Przekazujemy prawa autorskie, by klient mógł odsprzedać kiedyś markę. Przygotowujemy też dokumentację, by z łatwością ją sobie zastrzegł.

Nowa marka jest gotowa, by zacząć ciężką pracę.
W następnym rozdziale prezentujemy więcej fajnych przykładów.

Tymczasem daj nam znać o swoich planach na własną firmę.
Otrzymasz od nas zupełnie niezobowiązującą ofertę - kliknij tutaj.

Przykłady realizacji

Zobacz jakich rezultatów możesz
spodziewać się po procesie

Ciekawe historie naszych klientów wraz z opisem przebiegu realizacji,
krok po kroku znajdziesz w zakładce z ofertą projektowania logo.

Jeśli szukasz większej ilości inspiracji pobierz katalog realizacji.
Znajdziesz tam masę ciekawych histori i przykładów z wielu branż.

Przykładowy proces tworzenia logo firmy Przykładowy proces tworzenia logo firmy
Doświadczenie Paula Randa w kwestii jaką jest projektowanie logo firmy

Czołowa wiedza projektowa.

Poznaj sekrety projektowania, które dają
nowo powstałym firmom nieuczciwą przewagę.

W jaki sposób litery zmieniają postrzeganie marki?
Który kolor najbardziej wpływa na decyzje klientów?

Jakie kształty zapewnią optymalną przyjemność dla oka?
Co sprawia, że znak wygląda świeżo mimo upływu dekad?

Poniżej przedstawiamy streszczenie kilku lat Akademii Sztuk Pięknych,
oraz esencję z nauki zdobytej podczas 12 lat naszej projektowej praktyki.

Są też wyniki badań naukowych z psychologii liter, kształtu oraz koloru. Zacznijmy jednak od krótkiego wprowadzenia do samych podstaw.

3 typy znaków w biznesie.

Symbol Typografia Kombinacja
Znane logo zawarte w księdze znaków

Każdy typ zawiera w sobie 3 do 4 bardzo specyficznych odmian. Przedsiębiorcy nie mają potrzeby ich rozróżniać. To tylko ciekawostka.

1. Symbole

Najszybciej rozpoznawalny przez
mózg sposób prezentacji.
Ikony Abstrakcje Glify Inicjały
Przykłady znanych logo, które nie były tanie

Zaletą symboli jest duża rozpoznawalność nawet w niewielkiej formie.

Na użycie rozpoznawalnego symbolu stać tylko nieliczne marki świata. Firma musi być już sławna, aby pozwolić sobie na rezygnację z liter.

Początkowo każda firma używa symbolu w połączeniu typografią. Wszystkie inne podejścia będą biznesowo nieuzasadnione.

2. Typografia

Czy wiesz, że mózg przypisuje kształtom
liter cechy charakteru?
Sygnatury Typografie Ambigramy
Kilka przykładów taniego loga typograficznego

Logotypy oparte o mądre modulacje typografii są charakterystyczne. Bardzo łatwe do zapamiętania i rozpoznawania w przyszłości.

Kształt liter ma ogromny wpływ na wyzwalanie emocji.
Dlatego sami stosujemy właśnie takie rozwiązanie.

Ambigramy to znaki wyglądające tak samo do góry nogami.
Niestety czytelność tych liter będzie zawsze utrudniona.
To niedopuszczalne z biznesowego punktu widzenia.

3. Kombinacje

Najczęściej spotykany sposób prezentacji marki.
IkonyAbstrakcjeEmblematy Znane logo polskich i zagranicznych firm

Kombinacja łączy w sobie typografię z symbolem.
Lecz wady i zalety połączenia są inne niż każdego składnika z osobno.

Specyficzną formę kombinacji stanowią emblematy (z prawej),
jednak takie połączenia wzoru i liter bardzo osłabiają czytelność.

Poniżej znajdziesz uproszczone wnioski z ważnych badań naukowych.
To, co każdy przedsiębiorca musi wiedzieć o kształcie, kolorze i literach.

Analiza logo Pumy

Anatomia kształtu.

Co sprawia, że niektóre znaki wyglądają
świeżo pomimo upływu wielu dekad?

Kształty mają ogromny wpływ na postrzeganie cech marki.
Wykorzystanie atrybutów geometrii przynosi zdumiewając efekty.

Przykładowe prostokątne logo znanych firm

Prostokąty


Sugerują stabilość, praktyczność, balans.
Logo trójkątne znanych firm

Trójkąty


Łączymy je z siłą oraz wiedzą.
Kilka rodzajów okrągłego logo

Okręgi


Projektują pozytywne emocjonalnie komunikaty.

Badania na Oksfordzie , były przełomowe. Badani zakładali większą empatię
i troskę o klientów w firme z okrągłym logo niż z kwadratowym.

Gdy badanym pokazywano sofę w obecności logo równoległobocznego - wskazywali oni na jej trwałość. Gdy logo było obłe - doceniali jej wygodę.

Podczas gdy wielokąty korelują z twardą, ostrą energią męską,
okręgom i elipsom przypisuje się miękką i delikatną naturę kobiecą.

Sposób wizualizacji daje nam wpływ na postrzeganie charakteru marki. Ponadczasowe kształty bardzo wzmacniają rozpoznawalność znaku.

Co sprawia, że znak wygląda świeżo pomimo upływu dekad?

Uczucie piękna odzwierciedla się poprzez harmonię „złotych” proporcji.
Są to proporcje matematyczne spotykane niemal wszędzie w naturze.

Starożytni Grecy używali ich w tworzeniu atrakcyjnych wizualnie form. Nadają one wszystkim projektom naturalny, przyjemny dla oka wygląd.

Mózg jest „zaprogramowany” do preferowania kształtów o tej proporcji.
Im bardziej rzeczy się do niej zbliżają, tym piękniejsze nam się wydają.

Proporcje twarzy ludzkiej

Organizowanie tych informacji w bardziej ustrukturyzowany sposób
uzyskuje się za pomocą systemu linii zwanego siatkowaniem (gridding).

Gdy już raz zrozumiesz siatkę, będziesz
dostrzegał ją wszędzie.
Proporcje w przypadku logo

Siatka pomaga zachować rytm i wychwytywać drobne niekonsekwencje.
To narzędzie pozwala na harmonijne uporządkowanie estetyki projektu.

Sprawia, że projekt staje się ponadczasowy i nie poddaje się trendom.
W finale to drobne subtelności odróżniają genialne projekty od dobrych.

Prezentacja jak przebiega tworzenie logo firmy na podstawie proporcji Prezentacja jak przebiega tworzenie logo firmy na podstawie proporcji
Za wszystkim, co piękne, kryje się
poetycki system geometrii.
Logo przedstawia fokę

Dla helskiego Fokarium zaproponowaliśmy wyjątkowo przyjazny znak.

Staraliśmy się, aby przejawiał cechy słynnego symbolu pandy z WWF. Kojarzyliśmy je dlatego, że w naszym kraju foki są pod ścisłą ochroną.

Zastanawiasz się nad wyjątkowym kształtem dla własnej marki?
Możemy Ci w tym pomóc. Wystarczy, że dasz nam o tym znać.

Zadzwoń, tel. 660 970 980. Lub napisz tu krótką wiadomość.

Chcesz wybrać najbardziej przekonujący kolor dla swojej firmy?
Przed nami najbarwniejszy rozdział w tym artykule.

Projektowanie logo, kolory Milk

Anatomia koloru.

Poznaj wyniki badania nad firmowymi
barwami, które czynią markę sławną.

Wielu ludzi wszystkie poniższe kolory nazwie potocznie niebieskimi.
Ale zaraz, zaraz. Przecież te kolory wyglądają zupełnie inaczej.

Logo firmy budowlanej na przykładzie kolorów

Zrozumienie kolorów w biznesie warto zacząć od podstaw.
Munsell wyróżnił trzy podstawowe składowe koloru.

Odcień
Na ilustracji widać różne odcienie kolorów.
To główna cecha koloru.
Żółty, czerwony, zielony...
Jasność
Na ilustracji są próbki jasności kolorów.
To ilość odbitego światła.
Od jasnego do ciemnego.
Saturacja
Na ilustracji są próbki saturacji kolorów.
Inaczej nasycenie. Określa jak „żywy" jest kolor. Od spranego
i wyblakłego do jaskrawego.

Większość projektantów skupia się całkowicie na odcieniu - a to błąd! Badania dowodzą , że jasność i saturacja działają na emocje silniej.

To bardzo ważny wniosek w tworzeniu właściwej osobowości marki. Dogłębne studia w temacie przynoszą więcej ciekawych spostrzeżeń.

Odcień wywiera bardzo duży wpływ na ludzką fizjologię.
Ciepłe barwy zwiększają pobudzenie. Chłodne zmniejszają.

Warto wybrać ciepłe barwy, jeśli Twoją ofertę wybiera się spontanicznie.
Chłodne, jeśli to zakup wymagający zastanowienia się i negocjacji.

Poza tym mężczyźni częściej wybierają ciemne barwy, a kobiety jasne. Młodzi preferują nasycone barwy, a ludzie starsi wolą stonowane.

To wszystko tylko drobne sugestie. Prawdziwe znaczenie ma coś innego.
Liczy się przede wszystkim adekwatność. Zobaczmy to na przykładzie.

Ulubione kolory kobiet
Przekrój ulubionych kolorów kobiet
Ulubione kolory mężczyzn
Ulubione kolory mężczyzn na diagramie

Ulubiony odcień mężczyzn to niebieski (57%), nie brązowy (2%).
Ale wszyscy (98%) i tak kupią brązowy stół, bo jest bardziej adekwatny.

To nie koniec. Choć badani nie cenili brązowego, to lubili „mokkę”,
i to pomimo tego, że naukowcy pokazywali badanym ten sam kolor.

Wniosek? Stosunek do koloru zmienia się w zależności od kontekstu.
Nie lubimy czerwonego widząc rany, ale lubimy go patrząc na truskawki.

Które kolory preferują największe marki świata?
Jakie kolory lubią ludzie - diagram
Niemal połowa wielkich marek używa tylko jednego koloru - 30% używa dwóch.

Owszem, istnieje połączenie między odcieniem a osobowością marki. Badani łączą żółty z optymizmem, a czerwony z pasją. Tak, jak poniżej:

Kolor czerwony i różowy w kologo
Czerwony Jest intensywny emocjonalnie.
To kolor pasji i siły, ale też zagrożenia.
Różowy Podkreśla kobieca łagodność, ale też miłość, przyjaźń
i romantyczność.
Kolory niebieski i fioletowy w logo
Fioletowy Łączy się z magią
i tajemnicą, ale też kreatywnością i prestiżem.
Niebieski Symbolizuje
lojalność, mądrość, wiarę oraz prawdę.
Kolory żółty i zielony w logo
Żółty Radość, szczęście, intelekt i energia - bardzo pozytywna.
Zielony Symbol natury. Wzrostu, harmonii oraz świeżości.
Ciemne kolory w logo
Brązowy Określa stabilność oraz klasyczną
wersję prestiżu.
Czarny To moc i elegancja, ale też strach i zło.

Choć nie brzmi to zgodnie z intuicją, to próby dopasowania się do stereotypowych skojarzeń nie przynoszą dobrych rezultatów w biznesie.

Dlatego nie sugerujcie się zbytnio zestawieniem powyższych odcieni.
W biznesie to jasność i saturacja mają największe znaczenie.

Z badań wynika też, że ważniejsze dla dochodów firmy jest wsparcie kolorem cech osobowości , którą chcemy przedstawić naszym klientom.

Dowiedziono, że najważniejsze dla nowych marek jest wybranie takiej
palety barw, która będzie najkorzystniej odróżniać się od konkurentów.

Stara zasada jest więc wciąż aktualna - wyróżnij się, albo zgiń!

Logo firmy transportowej lub każdej innej na przykładzie kolorów

IKEA pełna jest ludzi, którzy nie lubią połączenia żółtego z niebieskim, ale gdy pytamy ich, czy lubią tę markę zgodnie odpowiadają, że bardzo.

W biznesie nie liczy się to czy lubimy kolor jakieś marki, bo nikt nas
nigdy o to nie pyta. Liczy się to, jak ten kolor działa w tym kontekście.

W Owocnych traktujemy poważne firmowe kolory naszych klientów.
Jeśli chcesz, możemy pomóc Ci w znalezieniu perfekcyjnej saturacji.

Wystarczy, że dasz nam o tym znać w formularzu dostępnym tutaj.

Najważniejszy rozdział tego artykułu zostawiliśmy na zakończenie.
Kształt liter to fundament wywierania wpływu na klientów firmy.

Znaczenie liter w logo

Anatomia typografii.

W jaki sposób umysł przypisuje literom cechy osobowości? Jak wykorzystać to zjawisko w biznesie?

Badania dowodzą, że mózg przypisuje kształtom liter cechy charakteru. Typografia stanowi graficzny ekwiwalent modulacji ludzkiego głosu.

Za pomocą naprawdę subtelnych wariacji można wpływać na:
ton, głośność, akcent, rytm, tempo, a nawet nastrój.

Istnieją 3 podstawowe rodziny typografii.

1. SansStabilność
2. ScriptElegancja
3. SerifTradycja
Przykładowe czcionki pasujące do konkretnych logo

Projektowanie identyfikacji nie jest zwykłą wycieczką do menu czcionek.

Typografia staje się wizualnym reprezentantem firmowych wartości.
Kroje pisma będą sugerować, czego klient może się spodziewać.

Indywidualne liternictwo buduje klimat autentyczności.
Sprawia, że znak jest niepowtarzalny i wyjątkowy.

Firmy używają tej strategii bardzo świadomie.
Rozpoznajemy je właśnie dzięki typografii.

Przykłady stworzenia tego jak wyglądają wzory logo
Wśród najbardziej rozpoznawalnych marek świata prawie połowa używa logo opartego wyłącznie o indywidualną typografię.

Klienci podświadomie doceniają dobrze zaprojektowane litery.
Nawet, jeśli kompletnie nie znają się na zasadach liternictwa.

Dlatego dla Owocnych również wybraliśmy tę strategię.
Nasze logo symbolizuje odręczny podpis artysty.

Sugeruje, że markę tworzą prawdziwi ludzie.
Podkreślenie oznacza, że są dla nas ważni.

Przykład profesjonalnie zaprojektowanego logo Owocni

Litery mają ogromny potencjał wpływania na ludzką percepcję.
Sztuka polega na wywołaniu korzystnych, biznesowych skojarzeń.

W branży urody tłusta typografia spowoduje duży dysonans poznawczy. Sprzedaż znacznie bardziej podbijają tutaj szczupłe i wysokie litery.

Znane logo firmy

Dodatkowo ludzie podświadomie łączą takie kształty z luksusem. Zależności potwierdzonych badaniami jest sporo. Oto niektóre z nich.

Przykładowe napisy mające tworzyć projekt logo
Przykładowe formatowanie liter

Często spotykany błąd to użycie różnych fontów w jednym projekcie. Działa tu zasada, że goniąc dwa zające na raz nie łapiesz żadnego.

Fonty są spójne wyłącznie wtedy, gdy dzielą te same rdzenne cechy, jak: ciężar, proporcje i odległości - nawet, jeśli kontrastują w inny sposób.

Nie znaczy to, że litery pasują do siebie jak klocki Lego. Są jak puzzle. Każda ma inny kształt, więc i odstępy między literami są różne.

Regulowanie odległości między konkretnymi parami znaków to kerning

Gdy liter jest mało, automatyczne odstępy z programu wyglądają źle. Ręczny kerning poprawia przejrzystość i dodaje projektom klasy.

W identyfikacji, mniej często znaczy więcej - ale jest też wartość skrajna. Przykład słowa minimum jest wybitnie kreatywny. Niestety, nieczytelny.

Iluzja optyczna tworząca interesujące logo Projekt logo minimum uzupełniony o dwie kropki nad i
Czy kropka nad "i" robi różnicę? Kliknij. WRÓĆ
Biznes mierzy się zyskami. Jeśli projekt ma przynosić biznesowe rezultaty, należy
nadawać czytelności najwyższy priorytet.

Najważniejszą zasadą w biznesowej typografii jest jednoznaczność.
Nigdy nie rezygnuj z czytelności na rzecz kreatywności!

W Owocnych bardzo poważnie traktujemy kwestię liternictwa.
Organizujemy kształty tak, aby przynosiły klientom wymierne korzyści.

Co ważne potrafimy to robić w rozsądnym budżecie dla małych firm.
Do tej pory pomogliśmy już ponad pięciuset polskim przedsiębiorcom.

Z przyjemnością możemy pomóc także i Tobie.

Dobry pomysł na firmę jest
wart dobrego logo.

Wyglądaj jak ekspert w branży.
Już od samego początku.

Hej! Nazywam się Mariusz Słowik i jestem autorem tego artykułu.
Mam nadzieję, że pomoże Ci on stworzyć markę, o której marzysz.

Najlepsze rezultaty daje połączenie wiedzy, talentu i doświadczenia. Dlatego dobry projekt warto rozpocząć od znalezienia dobrych ludzi.

Na szczęście jesteś we właściwym miejscu.
Bardzo łatwo jest zacząć właśnie tutaj.

Jesteśmy tu tylko dla małych firm.
Napisz do nas, to nic nie kosztuje.

Zróbmy razem
coś fajnego
X
X

Napisz kilka słów o swoim projekcie
i otrzymaj niezobowiązującą ofertę.

Imię:
Mój email to:
Tel. Opcjonalnie
Napisz kilka słów o swoim projekcie

Napisz kilka słów o swoim projekcie
i otrzymaj niezobowiązującą ofertę.

Imię:
Mój email to:
Tel. Opcjonalnie
Napisz kilka słów o swoim projekcie

Szybka wycena