Wdrażanie identyfikacji wizualnej.
Poznaj sprawdzony i kompletny proces.
Pobierz darmowy schemat przebiegu (PDF) dla dużych firm i korporacji.

Identyfikacja wizualna, która przez lata gromadzi zaufanie i tworzy autorytet, nigdy nie powstaje przypadkiem.
To raczej spójna strategia, niż zestaw obrazków; sposób myślenia, a nie sposób drukowania wizytówek. Aby nowy projekt mógł od początku spełniać tak ambitne wymagania, kolejne czynności projektanta i klienta powinny być starannie koordynowane. Doskonale służy temu opisywany proces.
Jak wyglądają podstawowe narzędzia identyfikacji firmy?
Niezależnie od specyfiki przedsięwzięcia, złożone projekty prowadzi się w bardzo podobny sposób. Gdy chce osiągnąć się odpowiednie efekty w odpowiednim czasie, warto mieć przygotowany, sprawdzony i konkretny plan. W tym artykule otrzymasz od nas sprawdzoną receptę na stworzenie perfekcyjnej identyfikacji. Od księgi znaku do ostatniego wzoru firmowej wizytówki.
Identyfikacja wizualna nie dla każdego? Poniższa treści dotyczy firm, które zatrudniają powyżej 50 pracowników, świadczą usługi w modelu franczyzy lub sprzedają produkty w skali większej niż regionalna.
z listy 1000
najbardziej
rozpoznawanych marek świata posiadają identyfikację wizualną.
Procedura, która przynosi dokładnie zaplanowane efekty.
Oddajemy w wasze ręce konkretny plan. Posługiwanie się nim może być traktowane pomocniczo, bądź też jako nienaruszalny szkielet całego procesu — schemat działań, którego przestrzegać będą wszystkie zainteresowane strony.
Proces tworzenia tożsamości wizualnej (identyfikacji firmy) jest złożony i niełatwy w kontroli. Co za tym idzie, ilość błędów bądź okazji do naruszenia pierwotnych założeń jest większa, niż można by sobie tego życzyć. Każdy, kto uczestniczył w średnim bądź większym projekcie kreatywnym, nie będzie zdziwiony, słysząc o chaosie kompetencji, trudnych do wytłumaczenia przestojach, opóźnieniach i finalnej niespójności.
Dotyczy to każdej ze stron i nie jest niczym zaskakującym uświadomienie sobie rzeczywistego stopnia złożoności realizowanego zadania. Wymaga to organizacji i świadomości planu, który narzuca ograniczenia na każdą ze stron uczestniczących w procesie. Ale spokojnie jest sprawdzony ratunek.
Pobierz plan tutaj jest darmowy!
Prezentowany tutaj schemat może być bardzo pomocny w budowaniu i mobilizowaniu kultury współpracy. Gdy ta zostanie osiągnięta, prowadzenie każdego projektu okazuje się być przedsięwzięciem możliwym w inteligentnym zarządzaniu.
Jak wygląda wdrożenie identyfikacji firmy w praktyce?
Niestety tworzenie logo dla wielkiej firmy angażuje na równi agencję i jej klienta.
Przedstawiony tutaj schemat uwzględnia ich wzajemne obowiązki i zadania, od początku odpowiednio ustawiając je wobec siebie. Służy temu podział diagramu na Działania Klienta, Działania Agencji oraz Działania Zewnętrzne (w dużym stopniu niezależne od pozostałych).
Typowe procedury budowania nowej identyfikacji marki.
Przedstawione w postaci czytelnych schematów, pomogą w prowadzeniu średnich i dużych projektów, mogą też być doskonałą inspiracją w małych.
skomplikowanej układanki, jaką jest uruchomienie
i finalizacja tak złożonego projektu.”
Przygotowanie kreacji to tylko część skomplikowanej układanki, jaką jest uruchomienie i finalizacja tak złożonego projektu identyfikacji wizualnej firmy. Jeżeli efekty mają być nieprzypadkowe, również klient musi poświęcić swój czas i dołożyć starań, by działania projektantów były sterowane dokładnymi ustaleniami. Płynna współpraca i eliminowanie jakichkolwiek niewiadomych służą najlepiej wszystkim zainteresowanym. Nawet, jeśli wymaga to na początku więcej uwagi, później zwraca się stokrotnie.
Wszystkie niewłaściwe drogi działania powinny być szczelnie zablokowane.
Czas poświęcony projektowi przynosi wtedy szybkie i dopasowane do oczekiwań rezultaty. O takiej współpracy, oraz takich efektach marzą przecież zarówno projektanci, jak i ich klienci.
Zobacz także: Jak zaprojektować logo? Poznaj 7 złotych zasad projektowania logo.
Poznaj 4 etapy budowy identyfikacji firmy.
- Etap I — Analiza i planowanie
Ten etap obejmuje rozpoznanie potrzeb, opracowanie strategii i dokładny wywiad. Pozwala to na opracowanie kompletnego planu, stworzenie identyfikacji. Pierwszy etap, nie zawiera jeszcze działań kreatywnych. Jego zakończenie następuje wraz z akceptacją planu opracowania wszystkich przyszłych projektów graficznych. - Etap II — Projekt nazwy i logo
Na bazie ustaleń i informacji zebranych w poprzednim etapie powstają i są badane propozycje nazwy nowej marki. Prace nad logo odbywają się w podobnym cyklu. Oczywiście mogą rozpocząć się dopiero, gdy nazwa (i slogan, gdy jej towarzyszy), na pewno się nie zmieni. Niekiedy na tym etapie korzysta się z porad prawnych i badań na grupie docelowej. Ten etap kończy się wyborem ostatecznej wersji znaku (nazwa + grafika). - Etap III — Planowanie wdrożenia i projekt elementów wizerunku
Ten etap obfituje w szczegóły: zaplanowanie całego wizualnego i marketingowego otoczenia marki. Wypracowany charakter logo określa najczęściej wszystkie późniejsze projekty. Powstaje kompletna lista materiałów; często drukuje i produkuje się ich próbne wersje. Następnie, wszystkie projekty są akceptowane i przygotowywane do produkcji. Po zakończeniu tego etapu przygotowane są już wszystkie działania, które złożą się na zaistnienie nowej marki na rynku. - Etap IV — Wdrożenie i administracja
To pierwszy etap, który (w końcowej fazie) jest już widoczny na zewnątrz (przez klientów i konkurencję). Określany jest sposób uruchomienia marki zarówno na zewnątrz (konferencja prasowa, kampania billboardowa itp.), jak i wewnątrz przedsiębiorstwa (instrukcje dla personelu każdego szczebla, materiały PR i reklamowe itp.).
Zwieńczeniem tego etapu i całego procesu jest publiczna prezentacja marki.
Identyfikacja firmy to kulminacja działań i ich najbardziej spektakularny element. Współpraca (szersza bądź obejmująca jedynie bieżącą obsługę) jest na ogół kontynuowana; z tego względu etap ten może nie mieć wyraźnego finału, bądź przerodzić się w inne projekty.
projekt zostanie rozpoczęty. Od projektantów
– z jakim zakończony.”
W projektowaniu i wdrażaniu identyfikacji wizualnej ważne jest nie tylko to, co się robi, ale też, w jakiej kolejności. Wartość udostępnionego schematu sięga dużo dalej niż powyższe, linearne i skrócone, podsumowanie. Wszystkie etapy są od siebie współzależne, podobnie jak — od rozpoczęcia projektu – zleceniodawca i wykonawca projektu. Od tego pierwszego zależy to, z jakim materiałem proces zostanie rozpoczęty. Od drugiego — z jakim zakończony. Dla finalnego sukcesu niezbędne jest więc pełne zaangażowanie ich obu.
Przewodnik po najbardziej ryzykownej części pracy.
Zbyt mało mówi się o tym, co dzieje się dzień po zatwierdzeniu logo.
Po opracowaniu, dyskusji i zatwierdzeniu konkretnych projektów wkraczamy na obszar mało rozpoznany, gdzie łatwo o omyłki i brak wytycznych. W jaki sposób logo i opis firmowej kolorystyki zamienia się w działający na półkach, ulicach i w umysłach klientów wizerunek?
Wdrożenie wizerunku nie ma nic wspólnego ze spoczęciem na laurach.
Dla projektantów oznacza to, oczywiście, zakończenie pewnego etapu działań, i możliwość planowania dalszych. Przedsiębiorstwo, które zamówiło i będzie wykorzystywać oddane mu materiały, dopiero rozpoczyna swoją część pracy.
Projekt wizerunku a rzeczywisty wizerunek to dwie różne rzeczy.
O mistrzostwie agencji świadczy to pierwsze, ale to jakość wdrożenia jest kluczowa dla satysfakcji klienta. Nie można zaniedbać tego, co następuje po zakończeniu wszystkich – na ogół ambitnych i niełatwych – pracach kreatywnych. Satysfakcja towarzysząca kolejnym prezentacjom próbnych i finalnych wersji powinna mieć swoją kontynuację również po zderzeniu projektu z rzeczywistością.
Zobacz także: Pozycjonowanie marki produktu na rynku | Kompletny przewodnik.
Przestrzeganie reguł wyznaczonych
przez wizerunek, już samo w sobie go współtworzy.
Nawet doskonały i godny nagród projekt identyfikacji nie pomoże firmie, która nie ma determinacji do autentycznego kierowania się zasadami, które wcześniej uznała za godne wdrożenia. Dobrymi przykładami są tutaj logo internetowe AOL, logo miasta Melbourne, czy logo producenta Kraft Foods.
zbyt wiele, gdy się ich nie przestrzega.
Marki przechodzą prawdziwy test tej determinacji wtedy, gdy dbałość o wizerunek przestaje oznaczać parę miłych słów na stronie www, a zaczyna np. kosztować. Utrzymanie spójności wizualnej dużego przedsiębiorstwa wymaga kontroli i poważnego podejścia nawet do drobiazgów. Dzięki temu możesz mieć pewność, że Twoi przedstawiciele w każdej sytuacji będą wywierać na klientach odpowiednie wrażenie. Gdy priorytety są płynne i naginają się do okoliczności („kryzys! W tym roku wszystkie wizytówki firmowe będą czarno-białe”), lub nie ma ich w ogóle — i będzie to bardzo wyraźnie widać.
Lista kontrolna implementacji marki to dokument, który przydać się każdej przechodzącej zmiany firmie.
Pobierz dokument i sprawdź, czy w swoim projekcie uwzględniłeś wszystko to, co ważne. Lista zmodyfikowana według Twoich potrzeb może być krótsza bądź poszerzona o odpowiednie elementy. Dokładny zakres będzie zależał od specyfiki branży i konkretnej marki.
Pełen wykaz odpowiada potrzebom firmy o globalnym zasięgu; w takim wypadku, opracowuje się również oddzielne
materiały dla działów (branżowych bądź krajowych), spięte w całość nadrzędnym, korporacyjnym stylem. Lista wdrożeniowa może przydać się również na samym początku pracy, gdy dokumentuje się dopiero rozmiar przyszłego zadania. Odnosząc się do niej można w łatwy sposób określić, jak obecnie komunikuje się marka. Pozwala to zaplanować ewentualne zmiany i na bieżąco, z wyliczeniem w ręku, nadzorować następstwo prac.
Dobra identyfikacja bazuje na regułach określających nie tylko wygląd, ale przede wszystkim zachowanie marki.
Styl wypowiedzi, atmosfera budowana przez kampanie reklamowe, a nawet ton głosu sprzedawców — wszystko ma znaczenie dla obrazu naszej marki, jaki powstaje w umyśle klienta. To on jest właśnie, ostatecznie i niepodważalnie, prawdziwym wizerunkiem marki. To właśnie ten istniejący realnie, a nie planowany i opisywany obraz marki ma kluczowe znaczenie dla jej wyników.
Przepis na dobrą tożsamość wizualną marki jest schematyczny. Zbuduj strategię, wyznacz cele i realistyczny plan, znajdź odpowiednich ludzi do odpowiednich zadań w odpowiednim czasie i… ciesz się rezultatami.
Jeśli masz ciekawe doświadczenia związane z “wodowaniem marki” prosimy podziel się nimi w komentarzach do obecnego artykułu.

Wykorzystana w małych dawkach – takich jak interesujące wyzwanie – łagodna niepewność może zwracać uwagę (szczególnie wtedy, gdy ludzie wykształcili u siebie nawyki). Jednak wieloznaczność może również prowadzić do bezczynności: ludzie rzadziej działają w oparciu o niejasne informacje. Jakie informacje podajesz, by pomóc ludziom podjąć decyzję? Czy celowo tworzysz wrażenie pewności lub niepewności?
Mądrego miło posłuchać
Szanowny ekspercie.
Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.
Sprawdź to - kliknij tutaj.
Lubisz nasze treści i to co robimy?
Możesz publikować je u siebie, sprawdź
także jak jeszcze możesz nas wesprzeć.
UDZIEL WSPARCIA
Kliknij tutaj!
Zawsze cieszą nas komentarze i przykłady, które odnoszą się ściśle do komentowanych treści, bądź też zawierają dodatkowe, wzbogacające pierwotny materiał informacje. Staramy się blokować wpisy zawierające obelżywy język lub mające charakter spamu, oraz na bieżąco moderować poziom dyskusji, aby odpowiadał on standardom, które wyznaczamy.
1. Pozostawmy to miejsce wolne od reklam.
2. Dyskutujemy o ideach, bez zarzutów osobistych.
3. Nie publikujemy multimediów.