Rebranding Polskich logotypów w 2012 roku, z przymróżeniem oczu znanych specjalistów.

Zobacz jak zmieniły się loga wielkich firm i poznaj subiektywne opinie ludzi z branży.

Co znajdziesz w artykule

    Jak zacho­wają się kon­su­menci, gdy zapy­tamy ich co sądzą o zmia­nie logo ich ulu­bio­nej marki? Bez zasta­no­wie­nia, wydają swoją opi­nię na pod­sta­wie tego co widzą. Ludziom z branży wyda­nie takiego wer­dyktu przy­cho­dzi bar­dzo trudno. Nam jed­nak udało się nakło­nić ich do tego eks­pe­ry­mentu. Jesteś cie­kawy co z Tego wyszło? Usiądź wygod­nie i sprawdź kto zgar­nął laury, a kto zgar­nął baty!

    Eksperymentalna metodologia, prosta jak dobry znak...

    Poprosiliśmy przyjaciół i cenionych ludzi z branży projektowania logo o to, aby w ramach eksperymentu zachowali się jak konsumenci. Aby porzucili pryzmat celów i założeń biznesowych płynących z briefu, zmrużyli oczy i jednym spojrzeniem ocenili własne uczucia odnośnie zmian logo, które mieliśmy przyjemność oglądać na Polskim rynku w 2012 roku. Zgodzili się, pod warunkiem, że wyraźnie napiszemy, że to tylko eksperyment i tak nie powinno się tego ani zestawiać, ani robić, co też niniejszym czynimy!

    Popłynęliśmy pod prąd i wzieliśmy temat “na oko”.
    Choć to subiektywne i być może niesprawiedliwe,
    to potraktowaliśmy własne uczucia całkiem serio.
    Artur Baza. Owocni.pl

    Zdajemy sobie sprawę, że to zestawienie może być niesprawiedliwe, zwłaszcza dla projektantów. Sami znamy posiedzenia rad zarządów w których ostatecznie liczy się zdanie tego, kto najgłośniej krzyczy, a nie tego, kto najwięcej wie. To nie jest ocena kompetencji projektantów, a raczej nietuzinkowy sposób spojrzenia na rynek przez profesjonalistów w sposób w jaki robią to konsumenci. O opis zmian poprosiliśmy człowieka, który zdaje się być najbardziej skrupulatnym komentatorem zmian identyfikacji w Polsce...

    Głosu rozsądku udziela Łukasz Dziubala z Rebrandblog.

    Miniony rok obfitował w liczne zmiany w identyfikacji wizualnej polskich jak i zagranicznych firm. Wiele z nich można uważać za udane, lecz zdarzały się też te kompletnie nietrafione lub niepotrzebne.

    To co udało mi się zaobserwować, to skłonność do upraszczania znaków. Autorzy coraz częściej decydują się na minimalistyczny styl. Choć wciąż zdarzają się projekty nietrafione, to cieszy mnie zwiększający się poziom wyedukowania zleceniodawców. Poniżej przedstawiam krótkie podsumowanie najważniejszych zmian logo, jakie miały miejsce w roku 2012.

    Wydaje mi się,
    że klienci
    wreszcie
    zrozumieli, że
    dobre logo,
    to znak prosty.

    Miejsce 1: Logo ceramiki Paradyż. Doskonałość roku!

    Rebranding firmy Paradyż, spowodowany był próbą zmiany postrzegania ich produktów. Agencja Brand Nature Access doszła do wniosku, że słowo Paradyż ma bardzo duży potencjał markowy.

    Nowe logo przy starym wygląda jak Maybach przy Trabancie. Logo buduje wizerunek marki prestiżowej, przemyślanej i z charakterem. - No i ta kropka nad Ż...

    Sebastian Kostrubała - Love logo

    Może być ono kojarzone z luksusem oraz klasą. Tak powstał nowy logotyp firmy, w którym zastosowano elegancki krój pisma. Dla podkreślenia elitarnego stylu marki, nad literą ''z'' umiejscowiono cztery gwiazdki, kojarzące się również z wytwarzanym przez przedsiębiorstwo produktem.

    Miejsce 2: Logo YES. Tak, to zmiana dobrego na lepsze.

    Yes postanowił podsumować 30 lat swojej działalności, prezentacją nowego logotypu. Pierwsze co rzuca się w oczy to odejście od zielonej kolorystyki na rzecz czarno-białych barw.

    Za prostotę
    i czytelność!


    Andrzej-Ludwik Włoszczyński.
    ALW.PL

    Znak składa się z subtelnych, klasycznych liter, które w stu procentach oddają charakter firmy jubilerskiej. Nowy logotyp jest bardziej kobiecy oraz w porównaniu do poprzednika mniej sztywny oraz bardziej przyjazny. Uważam, że jest to pozytywna zmiana.

    Miejsce 3: Nowe logo grupy Luxmed. Ewolucja.

    Lider na polskim rynku prywatnych usług medycznych Luxmed, również zdecydował się na zmianę swojego logo. Typografia stała się mniej obszerna, zmniejszono pogrubienie oraz zaokrąglono liternictwo, co sprawia, że nowy logotyp stał się bardziej nowoczesny.

    Choć to jeszcze nie rewolucja, to zdecydowana ewolucja.

    Artur Baza - Owocni.pl

    Postanowiono również, dodać sygnet, w którym dwa wywinięte elementy tworzą plusa, jednoznacznie kojarzącego się z usługami medycznymi. W sygnecie zastosowano tzn. motyw „potato chip”. Kolorystyka nawiązuje do poprzedniego znaku. Bardzo dobra próba unowocześnienia logo.

    Miejsce 4: Nowe logo PZU.

    Według mnie nowe logo PZU jest najważniejszym rebrandingowym wydarzeniem tego roku. Nowy znak firmy ubezpieczeniowej do tej pory wzbudza skrajne emocje. Niektórym się podoba, lecz zdecydowanej większości nie przypadł on do gustu.

    Najważniejsze, że firma prezentuje się teraz nowocześnie, solidnie i pewnie. A przecież
    o to chodziło!

    Małgorzata Wójciak - Logotypy Cafe.

    Malkontenci zarzucają brak odwołania do tradycji firmy, ja natomiast uważam, że jest to zaleta tego znaku. Poprzednie logo pamięta czasy komunizmu, które niewielu osobom kojarzą się z czymś pozytywnych.

    Zamiast nawiązania do tradycji zdecydowano się na nowoczesność. Bezszeryfowy krój pisma oraz rozświetlona, tworząca efekt trójwymiarowości obręcz maksymalnie uprościła znak ubezpieczyciela. Jestem na tak.

    Miejsce 5: Zmiana loga Śnieżka.

    Śnieżka całkowicie przebudowała architekturę swojej marki. Nowe logo niczym nie przypomina swojego poprzednika. I dobrze. Zastosowanie nowoczesnego i bardzo wyrazistego kroju pisma oraz pozbycie się fatalnie wyglądającego gradientu pozytywnie wpłynęło na wizerunek marki.

    Mam słabość do logotypów stąd też moja wysoka ocena, aczkolwiek gdybym był dizajnerskim talibem to mógłbym doczepić się do paru szczegółów...

    Sebastian Kostrubała - Love logo

    Logo zostało zamknięte w prostokąt, wewnątrz którego umieszczono kolorowe kostki, mające nawiązywać do profilu przedsiębiorstwa. Zmiana była potrzebna i choć nie jest to rewolucyjne logo, to na pewno można o nim powiedzieć, że jest solidne i o wiele lepsze od poprzednika.

    Miejsce 6: Logo Biedronka.

    Biedronka swoim designem nigdy nie powalała i nic nie zmieniło się po liftingu logo. Oczywiście jest o wiele lepiej, ale to wciąż za mało aby mówić o dobrej identyfikacji wizualnej.


    Sebastian Kostrubała - Love logo

    Postać biedronki została nieco unowocześniona, przede wszystkim pozbyto się fatalnie wyglądającego gradientu. Zmiana widoczna jest również na twarzy postaci, która stała się bardziej charakterystyczna.

    Nie obeszło się jednak bez kontrowersji. Według wielu, widać duże podobieństwo do bohatera bajek Disneya- Mickey Mouse.

    Miejsce 7: Logo Lewiatan.

    W przypadku nowego logo organizacji Lewiatan, zupełnie nie rozumiem tej zmiany. Znak nie jest ani bardziej nowoczesny, ani ciekawszy. Bezsensowna transformacja, w której otrzymujemy zimne, monumentalne logo, z mało widoczną w pomniejszeniu typografią.

    Było kiepsko w sygnecie, teraz kiepsko w logotypie.

    Andrzej-Ludwik Włoszczyński.
    ALW.PL

    Lewiatan nudę tłumaczy eksperckim profilem działalności firmy oraz nawiązaniem do przedwojennej tradycji, kiedy to Lewiatan, był najsilniejszą organizacją przedsiębiorców w Polsce. Mimo wszystko, nie trafia ono do mnie. Jest sucho i mało przyjaźnie.

    Miejsce 8: Logo Gellwe.

    Gellwe staje się bardziej przyjazne. Tak w skrócie można opisać zmianę wizualną firmy spożywczej. Logo zachowuje kształt elipsy, natomiast zmienia się kolorystyka oraz typografia. Zastosowano cieplejsze odcienie koloru niebieskiego.

    To jest jedna z tych zmian, która wygląda jakby ktoś kazał komuś zrobić coś, lecz nie wspominiał co i po co. Więc wyszło coś cokolwiek. Ku radości kogokolwiek. Brzmi bez sensu? I o to chodzi! Właśnie tego nie lubię!

    Artur Baza - Owocni.pl

    Dopracowane, nowoczesne liternictwo oraz wyraźne grafiki, nadają temu znakowi charakteru. Całość dopełnia hasło poniżej logo, napisane odręcznym fontem- „Właśnie to lubię”.

    Miejsce 9: Logo Warta.

    Rebranding Warty to przykład nie udanej zmiany logotypu. Projektanci nie mieli jednak zbyt dużego pola do manewru, albowiem Warta wykupiona przez grupę Talanax, musiała dostosować znak do identyfikacji wizualnej nowego właściciela.

    Warta z kwadratową kropką na końcu? Czemu nie. Może chcieli podkreślić, że firma jest tego warta i kropka. Litera T jest jednak nie do przełknięcia – nie dla nas Polaków piszących od podstawówki w zeszycie tak literę „Ł”. Dla nas jest to po prostu WARŁA.
    Małgorzata Wójciak - Logotypy Cafe.

    Najbardziej krytykowanym elementem w nowym znaku jest nietypowa litera „t”, którą w nieporadny sposób zrównano z innymi literami. Nie jest to krytyka bezpodstawna, albowiem w Polsce tak przedstawiony znak alfabetyczny, kojarzy się z odręcznie napisaną literą ''ł''. Autorzy chcieli w jak najprostszy sposób przełożyć zagraniczny logotyp na polski i nie wyszło im to na dobre.

    Miejsce 10: Logo CD Projekt.

    Wielką przemianę mogliśmy obserwować u największego wydawcy i dystrybutora gier komputerowych w Polsce. Rebranding objął w tym wypadku nie tylko zmianę logo, lecz także samej nazwy.

    Było lepiej niż jest, bajery w sygnecie całkowicie zbędne i na dodatek kłopotliwe w egzekucji

    Andrzej-Ludwik Włoszczyński.
    ALW.PL

    Uważam, że nowy znak cdp.pl jest mocno przesadzony oraz przekombinowany. W zamkniętym w koło, wypełnionym radialnym gradientem sygnecie, znajdziemy literę „c” tworzącą coś na kształt tęczówki oka. Taką stylizację, możemy również skojarzyć z ekranem ładowania gry. Problem pojawia się przy pomniejszeniu logo. Sygnet zlewa się w całość, przez co niezwykle trudno jest dostrzec jego zawartość.

    Komentarz Artur Baza: Nawet jeśli ten tekst jest eksperymentalny. To tylu ludzi w moim odczuciu, nie może mylić się jednogłośnie. To logo to po prostu błąd w działaniu firmy. A szkoda, bo to naprawdę świetna marka. Zespół wartościowych ludzi, którym osobiście kibicuję. Czekamy na następny projekt CD-Projekcie.

    Na górę
    Zaprojektujemy logo z którego będziesz dumny! - Gwarantujemy
    Kliknij i zobacz jak
    Wesołe
    naśladownictwo
    Wzorowanie się na innych, to naj­ła­twiej­szy spo­sób kształ­to­wa­nia naszego zachowania.
    Jaki wzór do naśla­do­wa­nia poka­zu­jesz na swo­jej stro­nie, by poin­for­mo­wać ludzi jak wygląda pożą­dane zacho­wa­nie, które chcesz uzy­skać?

    Obserwowanie, jak powin­ni­śmy się zacho­wać może spro­wo­ko­wać do dzia­ła­nia lepiej, niż cokol­wiek innego. Znajdź i nagródź ludzi, któ­rzy wyka­zują mode­lowe „dobre” zacho­wa­nie w sytu­acjach, które two­rzysz, na stronie.

    Mądrego miło posłuchać

    Szanowny ekspercie.
    Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.

    Sprawdź to - kliknij tutaj.

    Lubisz nasze treści i to co robimy?
    Możesz publikować je u siebie, sprawdź
    także jak jeszcze możesz nas wesprzeć.

    Ojciec Apple inc. Ikona
    rewolucji w marketingu,
    biznesie i designie.
    Otrzymaj ofertę