10 unikalnych, odręcznych logo sygnatur. Kaligrafia, która nadaje identyfikacji prestiżu.
Zestaw logotypów zawierający godny zaufania, osobisty charakter.

Odręczny podpis właściciela spełniał kiedyś wszystkie zadania dobrej marki. Również i dziś zastosowanie kaligrafii w projektowaniu logo może być przepisem na sukces. Poznaj 12 spektakularnych logotypów w postaci kaligraficznej sygnatury i dowiedz się, jak tego nie zepsuć, gdy zajmiesz się własnym.
Czy charakter pisma może świadczyć o charakterze biznesu?
Odręczny podpis właściciela spełniał kiedyś wszystkie zadania dobrej marki. Również i dziś zastosowanie kaligrafii
w projektowaniu logo może być przepisem na sukces.
Odręczny podpis przypomina o ludziach ukrytych za marką, buduje klimat bezpośredniości i szczerości; to wartości szczególnie cenione w epoce wirtualności. Projektowanie z wykorzystaniem kaligrafii (czy odręcznego pisma) wymaga szczególnego podejścia.
Wedla, Emil Albert
Fryderyk, otrzymał
firmę w prezencie
ślubnym.”
Najlepsze sygnatury wśród ręcznie “napisanych” logo.
Trudno wymagać, by odręczne pismo spełniało wymagania projektowania identyfikacji wizualnej. Pomimo, a może dzięki tej specyfice szybko można wyróżnić liderów tego rodzaju myślenia o znaku firmowym. Wyjątkowy ładunek emocji i charakteru to ich wspólna zaleta. Poznaj 12 spektakularnych logotypów w postaci czystej sygnatury.
Pomimo, a może dzięki tej specyfice szybko można wyróżnić liderów tego rodzaju myślenia o znaku firmowym. Wyjątkowy ładunek emocji i charakteru to ich wspólna zaleta. Poznaj 12 spektakularnych logotypów w postaci kaligraficznej sygnatury i dowiedz się, jak tego nie zepsuć, gdy zajmiesz się własnym.
Logo: Paul Smith
Już od 1976 sir Paul Smith, ceniony projektant mody, czaruje swych klientów elegancją i nieskazitelną jakością w stylu najlepszych krawców z londyńskiej Savile Row. Znakiem rozpoznawczym jego kreacji jest, a jakże, dyskretny podpis, mistrzowsko łączący swobodę kreski z czytelnością. Każdy, kto próbował się samodzielnie ładnie” podpisać, wie, w czym tkwi rzecz.
Co ciekawsze, znak używany przez firmę nie jest osobistym podpisem sir Paula. Fajną sygnaturę zaprojektowała jego przyjaciółka, niejaka Zena. Autentyczny podpis nie spełniał w tym wypadku wymagań Mistrza; rozsądnie więc skorzystał z pomocy specjalisty.
Logotyp: Harrods
Równie elegancki i równie angielski jest znak Harrodsa. Luksusowy dom towarowy już od 1834 r. pomaga znaleźć Wszystko Wszystkim i Zawsze (jak mówi firmowa dewiza).
Z taką metryką marka zdążyła oczywiście wykorzystać dziesiątki wariantów logo, często używanych równocześnie w różnych działach. W 1967 Minale Tattersfield zunifikował chaotyczny wizerunek i zaproponował znak w wersji bliskiej obecnej. W 1986 przeszła ona delikatny restyling, dostosowujący zapis do wymogów współczesności.
Znak firmowy: Davidoff
Gdy Zino Davidoff w 1930 r. rozpoczął budowę swego cygarowego imperium, podpisanie się na swoim produkcie nazwiskiem było czymś całkowicie naturalnym.
Odziedziczone razem ze sklepem rodziców logo zdobyło sobie szybko wielki prestiż i poważanie (to właśnie Zino przywiózł do Europy słynne cygara kubańskie).
Znak graficzny: s.Oliver
Małe „s” w tym znaku nie jest błędnym zapisem inicjału; to po prostu skrót od sir. Nazwa Sir Oliver została zmieniona na krótszą wersję w 1978, po niemal dekadzie działalności. Ta niemiecka sieć dużych sklepów odzieżowych przechodziła wiele przeobrażeń, obejmujące również rezygnację z pierwotnej nazwy.
Od końca lat 90-tych rozpoczęła się ekspansja oryginalnej marki oraz poszerzenie oferty m.in. o dział perfum i liczne podmarki (dziecięcą, kobiecą itp.).
Logo: Disney
Akurat w artystyczne umiejętności Waltera Eliasa Disneya nie ma powodu wątpić. Genialny projektant i animator, który jak mało kto wpłynął na kształt światowego show businessu, zapewne z przyjemnością użyczył swojego podpisu jako elementu identyfikującego jego studio graficzne.
Oczywiście jest to wersja stylizowana; obecnie marka używa też bardzo wielu logotypów pomocniczych, służących oddzielnym gałęziom multimedialnego imperium The Walt Disney Company.
Sygnatura: Olive
Nieco inną drogą poszedł amerykański producent sprzętu audio.
Inspiracja ręcznym pismem nie oznacza tu hołdu złożonego właścicielowi, lecz ma budować klimat eleganckiego minimalizmu, kontynuowanego w stylistyce samego sprzętu. «Ekologiczna» nazwa i kolorystyka współgra z dowcipnym hasłem reklamowym — „ocal dźwięk”.
Sygnatura: Virgin
Tę wyjątkową markę można spotkać niemal w każdej branży. Po odniesieniu niezliczonych sukcesów wyruszyła nawet na podbój kosmosu, tym razem pod nazwą Virgin Galactic.
Dynamiczny, wędrujący w górę napis emanuje równie wielkim optymizmem, jak sam Richard Branson, charyzmatyczny założyciel Virgin i wszystkich jej niezliczonych.
Identyfikacja: Pepe Jeans
Nigdy nie było nikogo takiego jak Pepe. Trzej bracia (Indus Nitin oraz urodzeni w Kenii Arun i Milan Shah), otwierając sklep w Londynie, zdecydowali się na tę nazwę z uwagi na jej oczywiste zalety: zwięzłość, prostotę zapisu i zapamiętywalność.
Lata 80-te były okresem największej prosperity marki; w jej reklamach śpiewały gwiazdy z list przebojów , zaś przedsiębiorcze rodzeństwo liczyło zyski. Obecne, «ręczne» logo Pepe Jeans walczy o klientów od 1992 r., sam zaś wizerunek firmy znalazł się w rękach inwestorów hiszpańskich.
Znak firmowy: General Electric
Jak można opisać w kilku zdaniach logo warte prawie 50 miliardów dolarów? Oczywiście nie da się tego zrobić.
Można natomiast napomknąć, że General Electric Company rozporządza czwartą pod względem rozpoznawalności marką na Ziemi, i wykorzystuje jeden z najbardziej imponujących systemów identyfikacji wizualnej. Od opracowanej na własny użytek typografii (font GE Inspira autorstwa Michaela Abbinka) po niezwykle przekonujące teksty — wszystko, co dotyczy tego gigantycznego przedsiębiorstwa. To logo, które symbolizuje kredyt, leasing i ubezpieczenia. Dla innych znane będzie jako logo transportowe i spedycji. A dla jeszcze innych logo farmaceutyczne a nawet apteki.
Fajna sygnatura firmy: Kellogg’s
Bez niespodzianek — oto podpis Willa Keitha Kellogg we własnej osobie. Zbudowane na bazie szkicu z 1906, przez całe epoki przechodziło jedynie kosmetyczne zmiany: usunięcie inicjałów (W.K.) i pogrubienie liter mające poprawić ich czytelność.
Również obecnie bez problemu można połączyć znaleźć oczywiste pokrewieństwo z początku XX i XXI wieku.
Znak graficzny: Wedel
Choć Szanowny Pan Wedel przedstawiał się znajomym raczej jako Karol, w marce handlowej wykorzystał drugie ze swych imion. Najsłynniejszy polski (choć tak naprawdę pochodzący z Niemiec) cukiernik swój pierwszy sklep otworzył w 1851 r., na ul. Miodowej 12 w Warszawie.
Ożeniwszy się z córką innego znanego cukiernika, Karoliną Wiśniowską, dał początek rodowi specjalistów od najwspanialszych polskich słodyczy. W 1876 syn Karola Wedla, Emil Albert Fryderyk, otrzymał firmę w prezencie ślubnym. W 1999 prawa do marki wykupiło angielskie Cadbury, dziewięć lat później przejęte z kolei przez drugi koncern spożywczy świata, patrz Logo Kraft Foods Inc.
Logotyp: Knorr
Również pochodzenie dobrego logo Knorr jest łatwe od odcyfrowania — pomimo wielu przeróbek i retuszy energia ręcznego podpisu Carla Heinricha Knorra nie straciła nic ze swego impetu.
sięga roku 1838, 1838, w którym to Carl Heinrich wraz z synami zaczął suszyć i przetwarzać cykorię sprzedawaną później producentom kawy. W 1873 świat zobaczył pierwsze pakowane zupy (składały się z mąki, suszonych warzyw i grzybów). Już od 1932 marka Knorr obecna była w Polsce, zaś w 2000 roku prawa do jej wykorzystywania przejął Unilever.
Logo: Ford
Jeden z niewielu przykładów kaligrafii w logo motoryzacji (zapewne w tej branży atmosfera technicznej powagi i doskonałości liczy się bardziej niż osobisty charakter ręcznego pisma). Pomimo «odręcznego» wyglądu, na stylu liternictwa zaważyła nie ręka Henry’ego Forda, lecz zasoby i gust Harolda Willsa, ongiś zajmującego się projektowaniem wizytówek. Nieco przypadkowy dobór okazał się trwały — od 1912 roku znak przechodzi jedynie bardzo drobne modyfikacje, dotyczące głównie proporcji owalu i sposobu nałożenia kolorów na detale.
Tak Cię widzą, jak napisane jest Twoje logo.
Podobnie jak znaczna część przedsiębiorców poszukuje nazwy w jakiś sposób związanej z ich osobą (najczęstszą inspiracją jest nazwisko), pierwszym pomysłem na logo będzie zapisanie ich inicjałów — z wykorzystaniem technik komputerowych bądź ręcznego pisma.
Zobacz także: 30 najlepszych przykładów wizytówek firmowych.
Ten drugi wariant wydaje się szybszy, ale wbrew pozorom jest bardziej wyrafinowany i trudniejszy do dopracowania. Jak wynika z powyższego wyliczenia, kaligraficzny zapis może pojawić się niemal w każdej branży i potrafi spełnić wymagania stawiane najlepszym.
Poznaj również: Wspaniała historia logo IBM i przykłady logotypów uzupełniających.
Tym, co komplikuje zagadnienia użycia odręcznego pisma w kreowaniu wizerunku, jest wymóg perfekcji. Choć logo jest stworzone “od ręki”, musi być potem poddane starannej i pracochłonnej obróbce przez studio graficzne, by mogło być wykorzystane jako w pełni funkcjonalny znak. Paradoksalnie, to właśnie wrażenie braku wysiłku pochłania tutaj najwięcej pracy.
Sprawdź też: 10 najlepszych przykładów projektów papierów firmowych.
To połączenie spontaniczności i dopracowania detali jest kluczem przy tworzeniu każdego znaku wykorzystującego ręczne pismo. Jeśli masz ciekawe doświadczenia w tym obszarze, będziemy Ci wdzięczni za rozwinięcie tego tematu w dyskusji na końcu tej strony.

Niech to będzie coś niespodziewanego. Jeśli inne podobne usługi rozdają tę samą rzecz, przestaje ona być upominkiem – jest oczekiwana.
Mądrego miło posłuchać
Szanowny ekspercie.
Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.
Sprawdź to - kliknij tutaj.
Lubisz nasze treści i to co robimy?
Możesz publikować je u siebie, sprawdź
także jak jeszcze możesz nas wesprzeć.
UDZIEL WSPARCIA
Kliknij tutaj!
Zawsze cieszą nas komentarze i przykłady, które odnoszą się ściśle do komentowanych treści, bądź też zawierają dodatkowe, wzbogacające pierwotny materiał informacje. Staramy się blokować wpisy zawierające obelżywy język lub mające charakter spamu, oraz na bieżąco moderować poziom dyskusji, aby odpowiadał on standardom, które wyznaczamy.
1. Pozostawmy to miejsce wolne od reklam.
2. Dyskutujemy o ideach, bez zarzutów osobistych.
3. Nie publikujemy multimediów.