Logo, obok udanej nazwy to podstawowe narzędzie promowania firmy. Wszystkim wydaje się, że znają znają zasady projektowania logo. Wszyscy wiedzą, że powinno być unikalne i łatwo zapadające w pamięci. Jednak jego stworzenie wcale nie jest takie proste. Zdecydowana większość firmowych identyfikacji, jest niesprawna. Dowiedz się dlaczego, i unikaj tych błędów jak ognia.
Profesjonalny biznes powinien, też tak wyglądać. Świeżo upieczeni właściciele często inwestują mnóstwo pieniędzy w wyposażenie i sprzęt, ale zapominają o zadbaniu o należyte logo. Twoje logo wygląda Tanio, pomimo tego, że nie sprzedajesz najtańszych produktów? Logotypy zaprojektowane przez Amatorów widać bardzo wyraźnie. Zawsze otrzymujesz to, za co płacisz, dlatego powinieneś unikać stron, które promują zestawy śmiesznie tanich logo. Choć nie dowiesz się tutaj w pełni jak zrobić dobre logo, to z pewnością dowiesz się jak nie zrobić złego.
Dlaczego wiele logotypów wygląda
jak amatorszczyzna?
· Właściciel chciał zaoszczędzić pieniądze i sam zaprojektował logo.
· Projekt tworzy kolega lub krewny, który twierdzi, że wie coś o projektowaniu.
· Zatrudnieni są niewłaściwi ludzie (drukarze zwykle nie mają kompetencji w tym zakresie).
· Skorzystano z usług jednej ze stron, oferujących usługi w projektowaniu, gdzie logo tworzone są zwykle przez amatorów.
· Zadanie zlecono firmie internetowej, która oferuje tanie logo.
Wszystkie te przypadki są tragiczne w skutkach. Jeśli twoje logo wygląda amatorsko, twój interes także. Sprawna firma powinna wiedzieć, gdzie szukać, jeśli potrzebuje nowego logo. David Airey przedstawia swoją własną filozofię na wybór odpowiedniego projektanta, który spełni twoje oczekiwania.
Zalety pracy z profesjonalną
firmą od tworzenia logo:
· Twoje logo będzie unikalne i szybko zapadające w pamięć.
· Nie napotkasz żadnych problemów przy powielaniu projektu.
· Twojego logo będzie bardziej trwałe i nie będzie wymagało poprawek po kilku latach.
· Twoje logo będzie wyglądało profesjonalnie.
1. Logo zostało zaprojektowane
w oparciu o najnowsze trendy
Trendy i mody przychodzą i odchodzą, zamieniając się zwykle w banał. Dobrze zaprojektowane logo powinno być uniwersalne i trwałe, można to osiągnąć poprzez ignorowanie aktualnych projektowych sztuczek i wymysłów. Największym banałem i oklepanym podejściem jest pójście drogą „korporacyjnej wygody” - prawdopodobnie najbezpieczniejszego wyjścia. Ale projektant logo musi stworzyć kreatywne, unikalne projekty logo, zatem kompletne ignorowanie aktualnych trendów jest zdecydowanie dobrym pomysłem.
"Skupianie się na aktualnych trendach jest jak oznakowanie logo terminem ważności."
Bycie na czasie z ostatnimi nowinkami w branży jest istotne, ale głównie w celu uniknięcia ich stosowania. Logolounge zawiera na swojej stronie internetowej świetną kolekcję, każdego roku aktualizując aktualne trendy w projektowaniu logo. Aktualne trendy branżowe podejrzysz także w Owocnych, zaglądając na strony poświęcone odpowiednim logotypom takim jak: logo samochodowe, logo lego (dla dzieci), logo finanse: (banki, fundusze i kantory), logo uczelni, (a także szkoły, biblioteki lub przedszkola) oraz logo biura podróży, (hotelu i hostelu).
2. Zawiera obrazy rastrowe
Typową praktyką w projektowaniu logo jest używanie oprogramowania do obróbki grafiki wektorowej, jak np. Adobe Illustrator albo Corel Draw. Obraz w grafice wektorowej opisany jest za pomocą matematycznie zdefiniowanych punktów, co gwarantuje jednolitość i stałość w przypadku zmiany nośnika i wielkości. Alternatywą jest oprogramowanie do grafiki rastrowej, jak np. Adobe Photoshop. Grafika rastrowa - albo bitmapa, jak jest popularnie nazywana - składa się z pikseli.
"Grafika rastrowa ogranicza możliwość reprodukcji. Grafika wektorowa, skaluje się do dowolnie dużych rozmiarów."
Używanie obrazów rastrowych w przypadku logo powoduje problemy przy reprodukcji. Choć Photoshop umożliwia tworzenie logo dużej wielkości, nigdy nie wiadomo, do jakiej wielkości trzeba będzie kiedyś powiększyć dany projekt. Jeśli przybliżysz i powiększysz obraz rastrowy zbyt mocno, ujawni piksele, co sprawi, że będzie kompletnie nieprzydatny. Zachowanie wizualnej konsystencji poprzez upewnienie się, że logo wygląda tak samo w różnych rozmiarach, jest niezwykle ważne.
Zalety projektowania grafiki
w wektorach to:
· Logo jest skalowalne; można je wielokrotnie powiększać, nie zmniejszając jego jakości.
· Może być wyeksponowane na nietypowych powierzchniach (np. grawer, czy haft).
· Ewentualna edycja logo jest dużo łatwiejsza.
· Może być skonwertowane dużo łatwiej, niż obraz rastrowy.
3. Zawiera cliparty, lub obrazy stockowe (Stock art)
Użycie ogólnodostępnych obiektów graficznych w przypadku logo, jest skrajnie niebezpieczne. Pobieranie obrazów stockowych z takich stron jak VectorStock nie jest przestępstwem, ale może wpakować cię w tarapaty, jeśli użyjesz ich w swoim logo. Błąd ten jest często popełniany przez właścicieli firm, którzy chcą użyć logo stworzonego przez nich samych, lub przez projektantów-amatorów, którzy nie mają pojęcia o prawach autorskich.
Logo powinno być unikalne i oryginalne, a umowa licencyjna powinna być wyłączna: używanie obrazów stockowych łamie obydwie zasady. Jeśli używasz takich obrazów, istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś inny także ich używa, więc twój projekt przestał być unikalny. Zwykle można bardzo łatwo dostrzec takie grafiki w logo, ponieważ często zawierają znajome kształty i zarysy.
4. Jest nadmiernie skomplikowane
Projekty z dużą ilością szczegółów, w przypadku druku i oglądania w małych rozmiarach, skalują się fatalnie. Najlepszym przykładem, by wyjaśnić problem miniatur, są odciski palców. Zauważysz szczegóły swojego odcisku jedynie wtedy, kiedy patrzysz na niego z bliska. Kiedy oddalisz wzrok, szczegóły zanikają. Ta sama zasada dotyczy logo o dużej ilości szczegółów.
Drukowane w mniejszych rozmiarach sprawia, że skomplikowany projekt traci szczegóły, a w najlepszym przypadku będzie wyglądał jak smuga; w najgorszym - jak błąd. Im więcej szczegółów posiada logo, tym więcej informacji musi przetworzyć oglądający. Logo powinno szybko zapadać w pamięć, a najlepszym sposobem na osiągnięcie tego, jest zachowanie prostoty projektu. Spójrz na takie projekty logo jak: Logotypy motoryzacyjne, logo finansowe, logo uczelni i szkoły, czy loga biura podróży i logo hotelu. Każda z marek w tych branżach posiada bardzo prostą symbolikę, która może być reprodukowana w wielu rozmiarach.
5. Zawiera zbyt dużą liczbę
fontów lub złe fonty
Niewłaściwy dobór fontu może zniszczyć logo. Jeśli chodzi o prace nad logo dla firmy, wybór właściwego fontu jest jedną z najważniejszych decyzji, jaką może podjąć projektant. W większości przypadków, niepowodzenie logo wynika ze złego doboru fontu.
W znalezieniu odpowiedniego fontu dla twojego projektu chodzi wyłącznie o odpowiedni jego dobór do konkretnego symbolu. Nie jest to jednak proste. Jeśli są do siebie zbyt podobne, symbol i font będą ze sobą rywalizowały o uwagę; jeśli będą zbyt różne, to oglądający nie będzie wiedział, na czym się skupić. Kluczem jest znalezienie odpowiedniej równowagi. Każdy krój pisma jest inny. Jeśli font, który wybrałeś, nie oddaje charakterystyki i osobowości symbolu, to cały komunikat, jaki miało oddawać logo, będzie nietrafiony.
Logo jest najlepsze, kiedy zawiera maksymalnie dwa fonty.
Używanie zbyt wielu fontów jest jak pokazywanie komuś całego albumu ze zdjęciami naraz. Każdy krój pisma jest inny, a oglądający potrzebuje czasu, żeby uporządkować sobie wszystko w głowie. Widok zbyt wielu rzeczy naraz powoduje mętlik w głowie.
Używanie maksymalnie dwóch fontów o różnej wadze jest częstą praktyką. Redukcja ilości fontów do tej liczby zdecydowania poprawia czytelność projektu logo i wzmacnia rozpoznawalność marki. To podstawowa rada w odpowiedzi na pytanie jak zaprojektować dobre logo.
Oda do serca profesjonalnego projektanta
Często bardzo łatwo dostrzec można podstawowe błędy w konkretnym projekcie - powodem jest zwykle przerośnięte ego projektanta. Jeśli znalazłeś nowy, ciekawy font, którego nie możesz doczekać się, by użyć... nie rób tego! Zadaj sobie pytanie, czy font ten jest naprawdę odpowiedni dla określonej działalności.
"Nigdy nie narzucaj klientowi swojej osobowości przy pracy nad konkretnym projektem."
Niektórzy projektanci często popełniają błąd, włączając w pracę swój „trademark”. Choć powinieneś być dumny ze swojego dzieła, narzucanie swojej osobowości w projekcie logo jest niewłaściwe. Skup się na wymaganiach klienta i trzymaj się briefu. Powodzenia!