show menu
+ Menu

Nowe, wielowymiarowe logo miasta Melbourne. Poznaj cud nad rzeką Yarra.

System identyfikacji wizualnej miasta , który zasługuje na nagrodę nobla.

    • Melbourne-logo1
Co znajdziesz w artykule

    Projekt nowej iden­ty­fi­ka­cji wizu­al­nej Melbourne zmie­nił na zawsze spo­sób myśle­nia o tej for­mie mar­ke­tingu.

    Oryginalna kon­cep­cja i natchnione wyko­na­nie kata­pul­to­wały to mia­sto ze środka pustyni do roli podzi­wia­nego na całym świe­cie lidera auto­pro­mo­cji. Dopiero na tak dosko­na­łym przy­kła­dzie widać rolę świa­do­mego budo­wa­nia swego wizerunku.

    Teraz każde mia­sto chce być takie, jak Melbourne.

    Wiz­erunek nie stwo­rzy mia­sta, tak samo, jak firmy. Czy jed­nak można obyć się zupeł­nie bez wiz­erunku? Sytu­acja w któ­rej oferta jest doskon­ała, a nikt tego nie widzi, zda­rza się nad wyraz czę­sto. Taki wła­śnie prob­lem miało Mel­bourne, jedno z naj­bar­dziej intere­su­ją­cych miast Aus­tralii.

    Stare logo mia­sta — połącze­nie nazwy, greck­iej kolumny, słońca, i pta­siego pióra, utrzy­manego w jed­no­litej sza­ro­ści. Trudno powie­dzieć, jaki prze­kaz miał nieść ten znak. Może, na początku lat 90-tych, gdy pow­stawał, było to bar­dziej czy­telne. w XXI wieku ten wiz­erunek musiał się zmienić.

    Czy wiesz, że…
    Mel­bourne było
    dwukrot­nie uzna­wane
    przez The Econ­o­mist
    za najlep­sze miej­sce
    do życia?

    Fakty mówią za sie­bie. Niedługo po tym, jak przy­wódcy mia­sta zde­cy­dowali o odnowie­niu wiz­erunku i wyzna­czyli to zada­nie pro­fesjon­al­is­tom, Mel­bourne i jego nowa marka zwró­ciły na sie­bie uwagę i uzna­nie całego świata. Warto przyj­rzeć się tak inspi­ru­ją­cej historii.

    Nagle, wszy­scy zoba­czyli Melbourne na nowo.
    Wizerunek mia­sta, który przy­ciąga uwagę i inwestycje.

    Za zmi­anę logo odpowiedzial­ność wzięła się znana firma od logo Lan­dor, od 1941 roku kon­sul­tant i twórca wielu wspani­ałych marek. Pracuje on z takimi lid­erami, jak Alca­tel, British Air­ways, Cit­roen, Pepsi i dzie­siątki innych.

    Kluczem do zrozu­mienia ich kon­cepcji logo mia­sta Mel­bourne jest roz­maitość. Wielo­raka, obfita oferta w róż­nych sfer­ach roz­woju to spec­jal­ność Mel­bourne – mia­sta, które jest rów­no­cze­śnie lid­erem w nauce, sztu­kach pięk­nych, spo­rcie, zaj­mu­jąc stałe miej­sce w eli­cie naj­bar­dziej rozwinię­tych metro­po­lii świata.



    Autorzy sys­temu iden­ty­fi­ka­cji wizu­al­nej i logo mia­sta Melbourne zasłu­żyli na Nobla dzie­dziny pro­jek­to­wa­nia logo.

    Mel­bourne to wiele miast w jed­nym. To wła­śnie musi­ało stać się widoczne.
    Kon­cepcja opra­cow­ana przez spec­jal­istów z Lan­dor Asso­ciates oparta została na połącze­niu zmi­en­nych i sta­łych ele­men­tów gra­ficz­nych. Nowy sym­bol mia­sta zawsze wyko­rzys­tuje charak­terysty­czny inic­jał „M” oraz pod­pis „City of Mel­bourne”. Wnętrze dużej litery jest jed­nak zawsze inne – i w tym ukryta jest istota tej koncepcji.

    „Pro­jekt «M» sta­nie się ikoną Mel­bourne.”
    - Robert Doyle, bur­mistrz miasta.

    Każda wielka — rozmi­arem i ambic­jami — marka to coś wię­cej niż logo. To sys­tem. Doskonale widać to na przy­kła­dzie tej iden­ty­fikacji. Tego rodzaju idea nie mogłaby być zaprezen­towana za pomocą jed­nego znaku – jej sens i zasada dzi­ała­nia jest widoczna dopiero, gdy zaprezen­tuje się kom­pletne roz­wią­za­nie. W tym przy­padku będzie to np. prezen­tacja kilkudziesię­ciu wer­sji spój­nych zna­ków gra­ficz­nych oraz przy­kłady ich zastosowania.

    Mel­bourne to także najwięk­sze
    sku­pi­sko aus­tral­i­jskiej Polonii.

    Jeden znak to tylko mała część całej strate­gii. Składają się na nią wszys­tkie ele­menty, które ogląda doce­lowy użyt­kow­nik: strona www, pub­likacje, deko­racje z oka­zji świąt bądź imprez róż­nego rodzaju… Dosłownie każda rzecz, która zwią­zana jest z mia­stem, może stać się narzę­dziem komu­nikacji i perswazji.

    Melbourne ma być postrze­gane tak, jak to zaprojektowano.

    Iden­ty­fikacja mia­sta z zasady jest skie­ro­wana przede wszys­tkim do osób z zewnątrz.
    To oni mają zostać zain­tere­sowani, a póź­niej przeko­nani prezen­towaną ofertą. Ci, któ­rzy dosko­nale znają dane miej­sce oraz lubią i czę­sto korzys­tają z jego zalet, nie muszą na ogół być przekony­wani na nowo. Wiz­erunek ma opo­wie­dzieć pewną his­torię tym, któ­rzy nie mają możli­wości poz­nać jej samodziel­nie. Dlat­ego wła­śnie potrze­bują go rów­nież dobre pro­dukty.
    Dokładnie tak samo jak w przy­padku logo teatru, logo unij­nego czy logo firmy sprzą­ta­ją­cej.

    Sprawdź też: Najlepsze logo na świe­cie. Zobacz przy­kład logo ide­al­nego.

    Przykład­owo, gdy opracu­jesz nowy rodzaj słody­czy, dużo ryzy­ko­wał­byś licząc na to, że wypro­muje się sam. Nawet jeśli jest pyszny, na początku nikt nie będzie o tym widział. Również póź­niej, jego smak i zalety pozna naj­wy­żej elita kone­serów. Zobacz nowe logo mia­sta Melbourne.

    Tylko nie­wielka grupa osób śle­dzi rynek i stale wypró­bo­wuje nowo­ści. Wszys­t­kich pozo­sta­łych do takiej próby trzeba umiejęt­nie zapro­sić. Władze Mel­bourne zro­biły to w doskon­ałym stylu. Mając się czym pochwa­lić, pochwal­iło się sku­tecz­nie i przekonująco.

    Chcąc, by Twoja oferta została zauwa­żona, warto doło­żyć sta­rań, by robiła wraże­nie dokład­nie tak dobrej, jaka jest. To punkt ide­al­nej rów­no­wagi mię­dzy wiz­erunk­iem a wartoś­cią – gdy ele­mentu pro­mocji nie jest ani za dużo (budo­wa­nie pozo­rów), ani za mało (brak komu­nikacji z odbiorcą).

    Każdy, kto chce być lid­erem, prag­nie też być tak postrze­gany. Zaczyna dzi­ałać wtedy samo­speł­ni­a­jąca się przepowied­nia – suk­ces two­rzy dobrą markę, a dobra marka pomaga przy­cią­gać kole­jne suk­cesy. A jak wygląda Twoje zda­nie na ten temat? Jeśli posi­adasz cie­kawe infor­ma­cje wzbo­ga­ca­jące pier­wotny mate­riał, pro­simy podziel się nimi ze świa­tem w komen­tarzach na dole tej strony.

    Na górę
    Zaprojektujemy logo z którego będziesz dumny! - Gwarantujemy
    Kliknij i zobacz jak
    Kompletowanie zestawu
    Im bli­żej jeste­śmy skom­ple­to­wa­nia całej kolek­cji, tym bar­dziej chcemy mieć wszyst­kie jej elementy.
    Ta zasada ma zasto­so­wa­nie także w przy­padku nie­do­koń­czo­nych puz­zli i obraz­ków – chcemy zoba­czyć cały, ukoń­czony obra­zek.

    Poszukaj logicz­nych zesta­wów (jak rodzaje infor­ma­cji), które mogą suge­ro­wać kom­ple­to­wa­nie kolek­cji. Co ludzie mogą zbie­rać w Twoim sys­te­mie? Jak można pogru­po­wać te ele­menty w odrębne zestawy by stwo­rzyć łatwiej­sze do osią­gnię­cia cele (i moty­wa­cję do dal­szego zbie­ra­nia więk­szej kolekcji)?

    Mądrego miło posłuchać

    Szanowny ekspercie.
    Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.

    Sprawdź to - kliknij tutaj.

    Lubisz nasze treści i to co robimy?
    Możesz publikować je u siebie, sprawdź
    także jak jeszcze możesz nas wesprzeć.

    Richard Branson
    Właściciel ponad 400 różnych
    przedsiębiorstw o wspólnej
    marce. Virgin.
    x
    Będziemy Ci bardzo wdzięczni za
    sugestie lub informację o napotkanym
    błędzie. Każdego dnia wkładamy wiele
    pracy, aby te strony były lepsze.

    Pozwól nam Tobie podziękować:
    no-spam