Poznaj genialne ujemne przestrzenie logo.
10 przykładów najlepszych znaków z kontrą.
Świetne przykłady logotypów, które zawierają pustkę, pełną treści.

Choć może wydawać się to zaskakujące, największą zaletą logo może być element, którego ono wcale nie zawiera. Kreatywne użycie kontry, pozbawionej wypełnienia pustej przestrzeni w znaku graficznym, potrafi zaskoczyć i zachwycić. Poznaj najlepsze światowe przykłady zastosowania logotypu w kontrze.
TOP 10 logotypów wykorzystujących negatywną przestrzeń.
Przykładem takiego logo może być opisana przez przez psychologa Edgara Rubina waza. Rysunek naczynia utworzony przez symetrycznie odbity męski profil. Kontra nie jest więc samodzielnym bytem graficznym; istnieje tylko wtedy, gdy widoczny jest pierwotny obiekt, wyodrębniający ową “ujemną przestrzeń” z tła.
używane przez wielu
artystów, m.in.
M.C. Eschera czy
Salvadora Dali.
Poniżej prezentujemy 10 najbardziej znanych, współczesnych przykładów negatywnej przestrzeni.
Samo pojęcie kontry znane było już w starożytności. Na przykład w projektowaniu ogrodów wykorzystywane jest japońskie pojęcie kontry, tzw. Ma.
Sprawdź też: 10 najsłynniejszych maskotek firmowych na śwecie. + Polskie przykłady.
Miejsce 10: Salmovac
S jak super. Projektanci ze szkockiego studia graficznego Aurora dostali oryginalne zadanie — zaprojektować znak dla producentów szczepionek dla… ryb. Przemyślana nazwa (od ang. salmon vaccination) i uzupełniające hasło reklamowe zapewniają komplet informacji na temat wizerunku firmy.
Bardzo charakterystyczne «S» zbudowane z powtórzonego kształtu płynącej ryby czyni tę identyfikację kompletną.
Miejsce 9: Short film festival
Światowa ikona kina to gotowy materiał na identyfikację festiwalu filmowego.
Nic dodać, nic ująć. Poza podpisem
i dwoma kształtami nie ma w tym projekcie właściwie nic, a i tak każdy rozpozna wielkiego Charliego. Tak właśnie działa dobrze użyta kontra. Zobacz też inne przykłady logo galerii, teatrów i muzeów.
Miejsce 8: Ogden plumbing
Hydraulicy nie należą do najczęstszych klientów agencji reklamowych. Nawet, gdyby ten znak nie był tak dobry, jak jest, zasługiwałby na pochwałę już za poważne podejście do kwestii tożsamości wizualnej tak “nieglobalnego” biznesu. Matt Everson, projektant znaku Ogden Plumbing, eksperymentował z wieloma kompozycjami postaci i narzędzi.
Rezultat doskonale przekazuje komunikat o zaletach oferty: terminowości, bezpośredniości i gotowości do działania.
Miejsce 7: Concealed Logo
Znak graficzny inicjatywy "Nadzieja na Pokój" opracował amerykański ilustrator Ronald J. Cala II. Poważane nazwisko oraz niezwykłe zdolności sprawiły, że jego prace goszczą w prawie każdym rankingu kreatywnego użycia przestrzeni w logo.
Trudno się temu dziwić, gdyż tak błyskotliwe połączenie relatywnie skomplikowanych kształtów to wyjątkowe osiągnięcie nawet na tle bohaterów tego artykułu.
Miejsce 6: Human
Przy tak delikatnych tematach jak leczenie płodności dyskrecja i elegancja znaków z «drugim dnem» jest szczególnie pomocna.
Opracowane przez agencję Social UK lekarskie logo gabinetu Human™ (ang. człowiek) to przykład taktownego, ale czytelnego przedstawienia branży za pośrednictwem samej grafiki. Kto chce wiedzieć, zobaczy w tym logo wszystko, co potrzeba.
Miejsce 5: Michael Jackson
Stylowe pożegnanie. Gdy uroczystości pogrzebowe danej osoby wymagają opracowania specjalnego, unikalnego logotypu, wiadomo, że chodzi o nie byle kogo. Mało kto był «nie byle kim» do tego stopnia, jak król popu, niedościgły Michael Jackson.
Wykreowany przez niemiecki oddział BBDO i studio Schönheitsfarm grafika logo łączy klasyczny wzór żałobnej wstążki ze słynnym krokiem tanecznym, opracowanym przez samego Mistrza.
Miejsce 4: Telewizja NBC
Jak wiele może dodać wartości wykorzystanie kontry, widać wyraźnie na przykładzie zmiany logo NBC w latach 1979 – 1986. Oczywiście, ta szacowna marka korzystała wcześniej z całej serii znaków; najciekawsza jest jednak właśnie ta ostatnia zmiana logo. W wersji z 1979 zasadnicza zawartość projektu jest taka sama: biały paw z kolorowym ogonem towarzyszy nazwie firmy.
Tym, co dało nowemu (od 1986 r.) projektowi całkowitą przewagę, jest właśnie wykorzystanie «białej» przestrzeni. Paw przestał być prostym rysunkiem; zlał się optycznie z otoczeniem, wprowadzając element zaskoczenia i harmonię wynikającą z usunięcia zbędnych elementów.
- wzorowy redesign!
Miejsce 3: Carrefour
Przyczajona litera, ukryty znak. Powszechnie znane logo Carrefour zawiera pewien mniej powszechnie znany element. Zanim zaczniesz czytać, przyjrzyj się mu jeszcze raz.
Stworzone w 1966 r. logo to oczywiście coś więcej niż dwie różnokolorowe strzałki (symbolizujące spotkanie w centrum handlowym) — gdy wypełni się przestrzeń pomiędzy nimi, wielki inicjał pojawia się jak wyczarowany. Odmiennie od wielu innych, akurat to logo oglądane jest najczęściej na tle nieba (jako oznakowanie budynku). Otwarta przestrzeń wspomaga tę iluzję znacznie bardziej niż wydruk na jednolitym, białym tle. Poznaj lepiej tego twórcę logo.
Miejsce 2: Znak graficzny WWF
Najsłynniejsza panda na świecie. Jak rzadko które logo, znak graficzny WWF stał się ikoną funkcjonującą na prawach samodzielnej grafiki, a uroków kontry niemal nikt już nie zauważa. Jest to jedno z tych zwierząt, które z racji umaszczenia stanowi świetny model do wszelkich graficznych przedsięwzięć. Przedstawienie pandy za pomocą kilku plam czerni wydaje się dziś najbardziej oczywistym z rozwiązań. Niekoniecznie musiało być tak w latach 60-tych, gdy powstawał tak słynny dziś znak.
Obecnie Fundusz używa nazwy "World Wide Fund for Nature", nie modyfikuje jednak grafiki ani skrótu w logo. Trudno się temu dziwić — niełatwo byłoby poprawić rozwiązanie doskonałe.
Miejsce 1: Logo formuły pierwszej
Grand Prix w dziedzinie wykorzystania kontry przypada teamowi odpowiedzialnemu za projekt samochodowego logo Formuły 1 — prestiżowemu cyklowi wyścigów samochodowych, jednemu z najdroższych sportów na świecie. Co ciekawe, powstałym ok. 2000 r. znakiem F1 nie chwali się żadna znana agencja. Nie wiadomo więc, kto jest jego autorem.
Co powinno budzić uznanie, element w kontrze nie jest tu jedynie pomocniczym efektem graficznym, który mógłby zostać pominięty bez szkody dla czytelności znaku.
Ukryta w pustej przestrzeni cyfra to samodzielny i niezbędny element kompozycji, bez którego główna nazwa (czyli oczywiście F1) pozostała by niezrozumiała.
Jak często bywa, geniusz tkwi w prostocie: tylko jeden kolor, żadnych zbędnych efektów, dopasowana i odpowiednio zmodyfikowana typografia to już właściwie kompletny opis tego projektu. Mało? Wręcz przeciwnie — w dziedzinie oddania charakteru marki i czytelności to logo zasługuje na pierwsze miejsce na podium.
Coś z niczego, czyli kreatywne podejście do projektowania.
3. Coś z niczego — twórcze podejście do logo pozwala zamienić pustą, obojętną przestrzeń
w wyróżniający element znaku i samej marki. Nawet jeśli jest to tylko fajna sygnatura.
to graficzny odpowiednik kalamburu.
Podobnie jak jedno lub kilka słów może nagle zyskać dodatkowe, najczęściej dowcipne, znaczenie, tak przez odpowiednie ustawienie grafiki naszym oczom w na pozór ukazuje się nowy, nie zauważany wcześniej obraz.
Zobacz także: Przegląd logo polskich spółek giełdowych 2010.
Oczywiście nasze wskazania są bardzo sugestywne, być może w Twojej opinii ten ranking powinien wyglądać inaczej. Jeśli posiadasz ciekawe wiadomości na temat zastosowania negatywnej przestrzeni w logo, prosimy podziel się nimi w komentarzach do tego artykułu.
koncepcyjna

Pomóż ludziom zrozumieć Twój przekaz poprzez nakreślenie dosłownej lub ukrytej przenośni. Wykorzystaj to skojarzenie, by pomóc ludziom zrozumieć pojęcie i wpłynąć na to, jak jest ono postrzegane.
Mądrego miło posłuchać
Szanowny ekspercie.
Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.
Sprawdź to - kliknij tutaj.
Lubisz nasze treści i to co robimy?
Możesz publikować je u siebie, sprawdź
także jak jeszcze możesz nas wesprzeć.
UDZIEL WSPARCIA
Kliknij tutaj!
Zawsze cieszą nas komentarze i przykłady, które odnoszą się ściśle do komentowanych treści, bądź też zawierają dodatkowe, wzbogacające pierwotny materiał informacje. Staramy się blokować wpisy zawierające obelżywy język lub mające charakter spamu, oraz na bieżąco moderować poziom dyskusji, aby odpowiadał on standardom, które wyznaczamy.
1. Pozostawmy to miejsce wolne od reklam.
2. Dyskutujemy o ideach, bez zarzutów osobistych.
3. Nie publikujemy multimediów.